Hoppa till huvudinnehåll

Starka varumärken med ambitioner och visioner för visualisering

torsdag, mars 23, 2017

Intresse för design, inredning, spel eller jobbsökanden inom visualisering? Det fanns flera anledningar till att så många hade sökt sig till Visual Arena på Lindholmen Science Park när Rickard Franklin, Volvo Cars och Martin Enthed, IKEA Communications, berättade om ökade satsningar och utvecklingsmöjligheter kopplade till visualisering.

Visualisering är ett område i stark tillväxt och flera större bolag ser behovet av att ha visualiseringskompetens in-house, då det bidrar till ett tydligt mervärde i organisationen. På Volvo Cars håller man på att skapa framtidens organisation inom visualisering, där man räknar med stark tillväxt och ser behov av att rekrytera ny talang.

-De kompetenser vi söker är marknadsvisualiserare samt att utöka inom VR (Virtual Reality).
VR är framtiden och där måste vi knyta till oss nyckelkompetens. Vi vill bygga upp en större, livskraftig organisation för att ha egen kompetens och skapa bra externt material, berättade Rickard Franklin, Director Digital Modelling & Visualisation på Volvo Cars.

-Tanken är att det vi skapar i designfasen ska bli så bra att det på sikt går ut externt, som marknadsmaterial. Design- och marknadsavdelningen måste komma närmare varandra, vi behöver ta ett större gemensamt grepp gällande visualisering, vilket skapar skalfördelar.

Visualisering har blivit ett alltmer kreativt verktyg när en ny bilmodell tas fram, och Rickard visade arbetsprocessen från designskiss till lansering. Visualisering möjliggör illustration av mängder av detaljer som kompletterar fysiska modeller, så man får en tydligare helhetsuppfattning. Computer-generated imagery (CGI) kommer även på sikt ta över från traditionella fotosessions av modeller.

Att digitaliseringstrenden är här är tydligt, poängterade Rickard. När en ”Digicar” sedan visades, där bilens alla designelement är ihop-bakade i en enda fil, var det svårt att inte bli imponerad över den realistiska presentationen av en XC90 placerad i Slottsskogen. Den virtuella presentationen kan snabbt byta mellan olika förslag och nivåer, vilket innebär en fantastisk möjlighet gentemot kund för återförsäljarnätverket.

-Vi måste ha en virtuell representation av den fysiska världen, först då kan vi skapa äkta virtuellt material. Hela framtiden kommer på något sätt att bli 3-D baserad, digitaliseringen håller på att hända. VR och bildproduktion är bara slutmål för digitaliseringen – det svåra är att hålla koll på processen, avslutade Rickard Franklin.

IKEA Communications’ (ICOM) Development & Operations IT Manager, Martin Enthed - eller som han själv säger, ’DO IT manager’ – tog sedan vid och berättade om hur de undersöker möjligheterna till virtuell verklighet och realtidsgrafik. Att driva förändringsarbete för att vara förberedd på framtidens utmaningar är ett tydligt fokus i verksamheten.

-Förändringar tar tid för ett så stort bolag som IKEA, så vi måste vi börja innan behovet är där på allvar. Det gjorde vi t ex genom att 2005 börja använda datorer för att göra bilder. Då fanns inte behovet, men idag vill man ha bilder på allt och den volymökningen hade vi inte klarat om vi inte hade börjat i tid. På samma sätt försöker vi vara tidigt ute nu, förklarade Martin.

2009 började ICOM bygga hela sortimentet i 3D, och nu skapas varje dag mängder av 3D modeller, produktbilder och miljöbilder som dessutom ska anpassas för olika länders standards och trender. Martin visade flera otroligt realistiska 3D bilder och för att få dem verklighetstrogna har man t ex byggt speciella grafikverktyg.

-Det är viktigt att kunna skapa lite oregelbundenhet, t ex bland staplade tallrikar, och lura ögat att det är en verklig miljö, förklarade Martin. Vilken otroligt fin skärm ni har att visa bilder på här!, utbrast han sedan.

I december 2014 provade man VR och nådde en ”turning point” och i mars 2015 testade man det i en köksmiljö. 

-Den 5 april 2015 släppte vi en 5 min upplevelse – inte ett spel, IKEA VR experience, på Steam, och responsen var helt galen! 3 timmar efteråt hade t ex eurogamer.net publicerat en film om sin upplevelse, vilket ledde till massa nya nedladdningar, berättade Martin.

Realtidsgrafik började ICOM testa 2010 och siktar på att runt 2020 blir det riktigt intressant, när ”the many people” har tillgång till tekniken.

Det är tydligt att IKEAs vision, ”To create a better everyday life fo the many people” - stämmer väl med Martins sätt att arbeta.

-Personligen drivs jag av utmaningen att göra saker i stor skala. Det är väldigt likt det som IKEA gör, för att t ex göra en snygg stol som får kosta hur mycket som helst är inte svårt, men att göra samma sak som kostar väldigt lite, det är svårt.

För framtidens storskaliga utmaningar behövs naturligtvis rätt kompetens.

- Till vår nya avdelning ”Digital Labs” saknar vi nu i första hand folk med spelutvecklarbakgrund, och ICOM söker annars alltid duktiga 3D artister. I Älmhult kan vi locka med fin natur i ett litet men internationellt samhälle, vi har ju faktiskt folk från hela världen som bor där, avslutade Martin.

Se Nerd³ Plays VR Games (Ikea 7.40 min in)
Se Eurogamer ”We used a VR headset to cook meatballs in a virtual IKEA kitchen”
 

Intresserad av att komma i kontakt och eventuellt diskutera framtida möjligheter?

  • Kontakta Rickard Franklin, Volvo Cars via LinkedIn
  • Kontakta Martin Enthed, IKEA Communications på martin.enthed ”at” ikea.com

Röster från deltagarna på seminariet:

-Det som var mest intressant var att stora företag idag satsar på att få ut VR till vanliga människor och att det inte bara når gamers. Det var också intressant att Ikea söker spelkomptens, det visar att arbetsmarknaden inom området blir bredare för varje dag. 
/ Marie Kalmnäs – ansvarig för digital design och lärare på Yrgo

-Både Ikea och Volvo talade mycket om hur mycket som har hänt. Man behöver inte tänka på hur mycket vi kan göra med framtidens teknik utan skall kanske fokusera på hur mycket vi kan göra idag jämfört med för 10 år sedan. 
/Jesper Nord – Affärsutvecklare & Projektledare, Understandit

-Det var först och främst roligt att det var två av Sveriges främsta varumärken som visar att de är i framkant och använder VR i stor utsträckning i sitt arbete.
/Ulf Wiklund - Marknadschef/Affärsutvecklare, Tyréns

-Vi arbetar med samhällsutvecklande samhällsplanering, och att använda sig av VR gör att det är lättare att demonstrera. Vi har fått många idéer att ta med oss hem från seminariet.
/Ulf Hedlund – Avdelningchef, Tyréns