Hoppa till huvudinnehåll

VR för att förebygga olyckor på arbetsplatsen

måndag, maj 13, 2019

Skanska har med VR- och AR-företaget OutHere initierat och utvecklat projektet ”Step into Safety”. Visual Arena bjöd in företagen för att berätta om hur VR kan användas för att skapa säkerhet på byggarbetsplatser genom att simulera farliga situationer. Målet är att detta ska resultera i en långsiktig beteendeförändring. All detta stod på agendan Skanska och OutHere höll ett seminarium om säkerhet på byggarbetsplatser.

VR används i projektet "Step into Safety" för att återskapa byggarbetsplatser på ett verklighetstroget sätt, för att få dem som medverkar att uppleva situationer som uppfattas som farliga och som skulle leda till skador i verkligheten.

-Genom att simulera riskerna som kan uppstå på en byggarbetsplats skapas en medvetenhet på ett helt annat sätt än att bara höra om dem från andra. Genom simuleringen sätter upplevelsen sig i muskelminnet, säger Tania Sjöberg, project manager på Skanska.

-Genom att använda VR blir upplevelsen självupplevd och förhoppningen är att upplevelsen ska ha större effekt på beteendeförändring för ökad arbetsplatssäkerhet än mer traditionella metoder, som exempelvis e-learning, säger Peder Sandqvist, ansvarig för 3D-grafiken på OutHere. 

Under projektets början var inte VR det enda alternativet, utan Skanska var inne på gamification i form av ett dataspel. Men Skanska kunde inte se hur detta skulle leda till beteendeförändringar. 

-VR låter dig utgå från din upplevelse och inte någon annans. Hjärnan kan inte skilja på fantasi och verklighet, säger Tania.

Projektet har fått bra reaktioner från deltagarna. Mestadels för att simuleringen gett deltagarna en tankeställare. Många deltagare har sagt att VR-upplevelsen gett dem en annan förståelse för riskerna som finns på byggarbetsplatser, jämfört med att bara läsa om dem. Flera deltagare har även gett förslag på andra branscher som borde göra liknande projekt.

-Alla branscher med skaderisker och farliga moment kan ha precis lika stor nytta av denna typ av utbildning som Skanska, säger Peder.

-Skolan är en bransch som kan använda VR för att simulera mobbning för att komma åt problemet på ett annat sätt eftersom det blir självupplevt, säger Tania. 

VR kan även användas inom olika yrkesområden för att simulera positiva upplevelser, men även i utbildningssyfte genom att få testa på olika yrken.

-Det finns många användningsområden för VR. Äldrevården kan exempelvis använda VR för att låta de äldre uppleva resor och utomhusmiljöer. Även resebranschen kan använda VR tillsammans med olika rum med exempelvis kyla och värme för att skapa känslan av ett resmål, säger Tania.

Efter seminariet fick deltagarna på Visual Arena chansen att ställa frågor till Tania och Peder och testa projektets VR-simulering.

Läs mer om OutHere

Vill du veta mer om Step into Safety kan du se en video om projektet här: