Skip to main content

How XR is Transforming Business: From Prototyping to Immersive Collaboration

Wednesday, March 19, 2025

Visual Arena recently hosted the fourth session in its Explore Virtual Worlds series, focusing on how immersive technologies—particularly Extended Reality (XR)—are reshaping business landscapes. The event, Virtual Worlds of Business, brought together innovators, researchers, and industry leaders to explore the evolving role of XR and its potential to transform future workspaces.

Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

Tomas Bendz, Invajo, keynote speaker at Visual Arenas event Explore Virtual Worlds of Business

I den här artikel

  • Den utvecklande rollen för XR i affärer, från virtuell prototypframställning till uppslukande utbildning, och varför XR:s plats i digitala möten fortfarande utforskas.
     
  • Hur XR möjliggör innovation inom högriskindustrier, där team kan öva komplexa uppgifter i simulerade miljöer, vilket minskar kostnader och förbättrar säkerheten.
     
  • Betydelsen av nyfikenhet för att driva på XR-adoptionen, med insikter från Thomas Bendz om hur experimenterande och lärande från misslyckanden är drivande för XR-utvecklingen.
     
  • De spännande framstegen för XR Sweden, en nationell plattform finansierad av Vinnova, som syftar till att skapa ett sammankopplat XR-ekosystem över hela Sverige.
     
  • XR:s framtid inom affärsvärlden, med fokus på hur XR endast kan lyckas om det erbjuder betydande fördelar jämfört med traditionella metoder, som verklig prototypframställning och uppslukande samarbete.

Medan pandemin etablerade videokonferenser som ett viktigt verktyg, söker XR fortfarande sitt genombrott. Vid Virtual Worlds of Business diskuterade experter en avgörande fråga: Kan XR bli det nästa stora verktyget för samarbete? Med virtuell prototypframställning, uppslukande lärande och högriskträning som redan visar lovande resultat, är XR:s roll i digitala möten fortfarande osäker. Evenemanget erbjöd en forum för att undersöka om XR kan göra ett betydande avtryck i framtidens arbete.

XR:s potential – mer än bara virtuella möten

Tora Stridh, projektledare på Visual Arena, framhöll XR:s förmåga att skapa uppslukande 3D-miljöer. Hon påpekade dock att det fortfarande finns skepsis kring behovet av XR i daglig kommunikation. "Ja, du kan hålla ett möte i XR, men är det verkligen nödvändigt? Svaret är inte lika självklart som det var med Zoom," sade hon.

Tora betonade att XR:s framgång beror på att hitta användningsområden där virtuella världar erbjuder tydliga fördelar jämfört med verkliga eller 2D-alternativ. Virtuell prototypframställning är ett område där XR redan har visat sitt värde. "I XR kan team testa, finjustera och justera prototyper i en 3D-miljö innan de går vidare till fysisk produktion. Detta minskar kostnader, förkortar tiden till marknaden och förbättrar samarbetet."

Andra användningsområden för XR inkluderar högriskträning, där användare kan öva komplexa scenarier utan verkliga faror. "Från krocktester till farliga monteringslinjer erbjuder XR ett säkert utrymme för att öva och förbättra färdigheter," berättade Stridh.

Woman smiling on a stage

Tora Stridh, Project Manager, Visual Arena

Lära genom att göra: XR:s roll i utbildning och samarbete

Evenemanget utforskade också XR:s påverkan på lärande och samarbete. Tora och huvudtalare Thomas Bendz från Invajo betonade att lärande genom att göra i en simulerad XR-miljö inte bara förbättrar retention utan också bygger upp muskelminne – avgörande för komplexa uppgifter. "Vi har sett hur XR-utbildning sparar tid och pengar i industrier som hanterar komplicerade eller farliga monteringsuppgifter," förklarade Tora.

Båda talarna framhöll också XR:s potential att bryta ner geografiska barriärer, vilket möjliggör samarbete i realtid över kontinenter. "Tänk dig en ingenjör i Sverige som vägleder en annan i Japan genom en komplex reparation i ett delat XR-arbetsutrymme," tillade Tora.

Nyfikenhet driver XR-adoption – Thomas Bendz

Thomas Bendz, huvudtalare från Invajo, delade insikter om nyfikenhetens roll i XR:s utveckling. Bendz reflekterade över hur hans företag, som inte var bekant med XR-teknologi, kastade sig in i virtuella evenemang under pandemin. "På bara tre och en halv vecka hade vi 450 personer som deltog i ett virtuellt evenemang med VR-headset och datorer. Det fungerade för att vi var nyfikna," sa han.

Bendz jämförde denna period med de tidiga dagarna av alla nya teknologier: "Varje ny innovation möts av skepsis. Folk säger, ‘Varför bry sig? Teknologin är för långsam, för nischad.’ Men vi är vid början av något stort, och nyfikenheten driver oss framåt." Han delade också en berättelse om att skapa en digital tvilling av en examensceremoni.

Man standing on stage

"När man designar en digital miljö beter sig folk på sätt man inte förväntar sig. Nyckelfrågan är: Vad är målet? Vad är värdet? I XR måste syftet alltid vara tydligt."

Thomas Bendz, Invajo


XR Sweden: Bygger en nationell plattform för innovation

Evenemanget visade också på utvecklingen av XR Sweden, en förstudie finansierad av Vinnova. Visual Arena och Epicenter undersöker om Sverige behöver en nationell XR-plattform och hur den bör struktureras för att stödja XR-utveckling.

Albert Bengtson från Epicenter förklarade att XR-marknaden är fragmenterad: "Folk vet inte vad de ska köpa, och det finns en utmaning att få rätt kunskap ut. Att nå ut till folk över hela Sverige med specialiserad kunskap är svårt." För att ta itu med detta arbetar XR Sweden på att skapa ett mer sammanlänkat XR-ekosystem. Ett mobilt innovationscenter – en buss – kommer att resa över Sverige för att erbjuda XR-utbildning och demonstrationer till både stora och små städer, vilket hjälper till att överbrygga kunskapsklyftan och mogna marknaden.

Man standing on stage and talking to the audience

Albert Bengtson, Epicenter, Co-Leader XR Sweden


Martin Högenberg från Visual Arena betonade vikten av att erbjuda tillgängligt stöd, särskilt för industrier som mobilitet, där XR:s potential ofta är svår att förstå. "Om du arbetar inom mobilitet kanske du inte förstår XR:s värde," sa Martin. XR Sweden-plattformen syftar till att skapa förståelse och stödja adoption, samtidigt som den hjälper till att skapa ett mer enat XR-community över hela landet.

Martin betonade också att XR:s utveckling kommer att drivas genom samarbete och utbildning: "XR kommer inte att utvecklas på egen hand. Det kommer att utvecklas genom AI inom en mycket snar framtid. För att möjliggöra detta behöver vi en icke-kommersiell, neutral plattform som folk kan lita på." Plattformen kommer att fungera som en mötesplats för forskare, utvecklare, skapare och företag att komma samman, samarbeta och skapa lösningar med XR-teknologi.

Plattformen kan koppla samman människor och hjälpa industrier att förstå de transformativa möjligheterna med XR.

Man standing on stage talking

"Det här initiativet handlar om att koppla samman människor i samhället," avslutade Martin. "Det handlar om att skapa ett utrymme där idéer kan flöda fritt och där Sveriges XR-ekosystem kan blomstra."

Martin Högenberg, Visual Arena, co-ledare för XR Sweden


Framåt: Var kommer XR att lyckas?

Konsensusen från evenemanget var tydlig: XR kommer att blomstra där det ger mer värde än den verkliga världen. "Fråga dig själv," sa Tora Stridh, "Kan vi göra detta bättre i XR än i verkligheten?" Medan vissa användningsområden – som virtuell prototypframställning, högriskträning och uppslukande samarbete – redan bevisar XR:s värde, är många områden fortfarande i flux. Framtiden för XR-möten är osäker, och det finns inga garantier att det kommer att bli lika oumbärligt som 2D-videokonferenser.

Nyfikenheten förblir dock den drivande kraften bakom XR:s utveckling. Som Bendz avslutade, "Det är värt att prova. Vi är på toppen av isberget, och de som experimenterar nu kommer att vara morgondagens ledare."

Vill du veta mer?

Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

XR Sweden - The realities collective

I XR Sweden utforskar vi möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Studien, som leds av Visual Arena och Epicenter, syftar till att validera potentialen för XR Sweden genom...
Bild på Martin Högenberg, en leende man i medelåldern som bär ett par ovala glasögon. Han bär en polo och lutar sig på en utsträckt hand som vilar på ett gångräcke.

Martin Högenberg

Visual Arena
Programansvarig
martin.hogenberg@lindholmen.se
+46 (0)706092913
Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

How XR is Transforming Business: From Prototyping to Immersive Collaboration

2025-03-19
Visual Arena recently hosted the fourth session in its Explore Virtual Worlds series, focusing on how immersive technologies—particularly Extended Reality (XR)—are reshaping business landscapes. The...
En illustration som visar en immersiv upplevelse

Visual Arena leads an immersive development project in Gothenburg

2024-12-12
Visual Arena sees strong signals from our network and global trends that now is the time to explore the transformative potential of immersive installations in Gothenburg. This new project aims to...
Man står på scen

Vote for Visual Arena in the Monitor AudioVisual Award 2025!

2024-12-11
The Visual Arena at Lindholmen Science Park is nominated for the Monitor AudioVisual Award, and we need your vote! With our work around visualization and audiovisual media, especially through the...
3d visualization over Gothenburg

New project brings digital twins to life through AI agents

2024-12-11
The life of a city is defined by its inhabitants. By using AI agents trained on human behavior, we can create more complete digital twins of cities. What value does it add when humans are represented...
Spatialt rum, projecieringar och visualiseringar visar på både golv, väggar och objekt i färgglada färger i ett stort rum.

We are exploring the immersive and spatial experiences of the future - and you can join in!

2024-12-11
At Visual Arena, we are constantly curious about how art, technology and design can meet to create new, ground-breaking experiences. Right now we have started an exciting journey where we explore the...
Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Innovation Project Explores the Potential for a National XR Platform

2024-12-10
Vinnova has approved a feasibility study to explore the creation of a national XR ecosystem in Sweden. The project, led by Visual Arena and Epicenter, aims to validate the potential of "XR Sweden" by...
buttons falling on a blancket

Research project explores how drama pedagogy, visualization, and scenography can contribute to Education

2024-11-20
How can theaters be part of education and promote innovative teaching practices? How does visualization become a teaching tool in drama pedagogical processes, creating new teaching worlds? The project...
Kvinnor står framför en stor färgglad skräm

Visual Arena - Experience To Insights Lab: Thesis Opportunity for Master Students

2024-11-08
Are you a master student with a passion for immersive experiences and visualization? Visual Arena’s Experience To Insights Lab invites you to take on a thesis challenge, were you will work alongside...
Kvinlig filmproducent ler mot kameran

Från Narrative XR Lab till Venedig Film Festival 2023

2024-10-28
Just nu pågår Venedig filmfestival som även firar 80 årsjubileum. På plats finns göteborgsbaserade Nerve Creations som tillsammans med GötaFilm utvecklar VR-spelet Reach Out. Medskaparen och...
Porträtt av två kvinnor. En i färg, kvinna sitter och tittar in i kameran, dramatiskt ljusbelagd. Andra kvinnan står med ett par VR glasögon, ljussatt med rosafärg

Andrea Östlund explores Extended Reality (XR): "new thoughts about what storytelling is"

2024-10-24
Andrea Östlund, Swedish film director and screenwriter, is now stepping into new media to explore additional ways of telling stories. After participating in the Narrative XR Lab, where she immersed...
Kvinlig filmproducent ler mot kameran

From Narrative XR Lab to Venedig Film Festival 2023

2024-10-24
The Venice Film Festival is currently underway, which is also celebrating its 80th anniversary. On site are Gothenburg-based Nerve Creations, which together with GötaFilm develops the VR game Reach...
Man står med ett par VRglasögon över huvudet, text på bilden som lyder: Gorki Glaser - Müller

Gorki Glaser-Müller on socially beneficial innovation.

2024-10-23
With a background in film, theater and XR, Gorki Glaser-Müller contributes his expertise in storytelling and immersive technologies to the Visual Arena. We sat down to discuss his role at Visual Arena...
an image from the digital twin, with some added illustrations

Groundbreaking project promotes accessibility and inclusiveness in European cities

2024-10-22
A new initiative promises to transform urban life across Europe. Supported by the EU, The European Citiverses Uniting for Inclusiveness Project will develop an AI-supported platform built on...
Man som står med VRheadset

Open Call: Narrative XR Lab – Where storytelling and technology meets

2024-10-11
Calling all creatives, storytellers, and technologists! Join us for a unique opportunity to experiment, innovate, and create at the Narrative XR Lab.
Man som står med VRheadset

Narrative XR LAB 2025 - launching soon

2024-09-25
Narrative XR Lab is a creative lab at the Visual Arena, where artistic storytelling in Extended Reality (XR) is developed and explored. Shortly we will open the application for Narrative XR LAB 2025...
Color, visuals and a woman singing on stage

First the Air is Blue: When art meets technology in an audience-involved experience

2024-09-16
At the borderland between art and technology, Alicia Lazaro Arteaga and Akshay Sarode created "First the Air is Blue" an immersive experience where audience interaction shaped the evolution of the...
Man is standing in a demonstration park and looking wondering to the side of the camera

PULS: A Virtual Art Museum - Explore Art and Heritage from Gaza in VR

2024-07-03
In this episode of Visual Arena PULS, Gorki Glaser-Müller from Visual Arena meets Salman Nawati, co-founder of Hawaf Collective. Salman talks about their virtual art museum that lets you experience...
en person som gråter glädjetårar

Exploring human rights in 'Till death do us part' - Cloned

2024-06-18
In the documentary "Till Death Do Us Part", parallel stories explore the difficulties of marriage annulment in the Philippines, which is the last country in the world without divorce. The project...

Johan Löfvenholm appointed new CEO of Lindholmen Science Park

2024-05-20
The board of Lindholmen Science Park AB has appointed Johan Löfvenholm as the new CEO of the company. With extensive experience in the automotive industry, he will begin his new role in August...
Man står med expeditionskläder på svalbard, i bakgrunden öppnar en stor glaciär sig upp. Bredvid mannen syns en 360 graders kamera på ett kamera stativ!

Research deepens the experience of climate change with storytelling & visualizations

2024-01-11
Photographic methods, visualization, storytelling, VR and climate change in an arctic environment. All this is the content of the research project Extended Rephotography: immersive visualization of...
Man mot svart bakgrund

AI’s evolving role in cinema & storytelling

2023-11-21
This event promises an exploration of AI’s evolving role in cinema, offering attendees valuable insights into the future of film editing and production. On November 24, we'll be joined by Mads Damsbo...
Studenter ler framför skärm

Welcome to the information meeting for the Experience to Insights Lab

2023-11-07
We are currently looking for several committed students with different backgrounds and skills for our Experience to insights lab. Here, as a student, you can face sharp challenges together with...
Kvinnor står framför en stor färgglad skräm

Student? Face challenges in your thesis together with organisations

2023-10-31
We are currently looking for several committed students with different backgrounds and skills for our Experience to Insights Lab. Here, as a student, you can face sharp challenges with organizations...
personer i vr som utforskar

Explore Artistic Narrative in Extended Reality (XR): Apply to the Narrative XR Lab

2023-09-06
Narrative XR Lab, a creative arena exploring artistic storytelling in Extended Reality (XR), is now opening its doors to new talent. If you are interested in VR, AR and MR, and want to be part of the...