För både Volvo Cars och IKEA har visualisering haft en viktig funktion under längre tid och ser ut att växa sig starkare och starkare. Likaså ökar efterfrågan på kompetens inom visualisering och programmering. Eftermiddagen den 2 mars har Visual Arena bjudit in Rickard Franklin, Volvo Cars och Martin Enthed, IKEA Communications för att berätta om hur de arbetar med visualisering inom designutveckling och för marknad. Passa på att inspireras, lära mer, ta del av visualiseringsutmaningar, skapa kontakt, ställa frågor och diskutera.
Visualisering på Volvo Cars
Rickard Franklin Director Digital Modelling & Visualisation, Volvo Cars Visualisering har i över 10 år varit en viktig funktion inom designutveckling på Volvo Cars. I takt med teknikutvecklingen har vikten av visualisering tagit en allt viktigare roll inom bilindustrin och gränserna mellan designvisualisering och marknadsvisualisering har långsamt suddats ut. Volvo Cars visualiseringsgrupp är inne i ett expansivt skede och håller på att skapa framtidens organisation inom visualisering. Rickard Franklins presentation beskriver Volvo Cars interna visualiseringsprocess från tidig designvisualisering till färdigt marknadsmaterial.
IKEA utforskar VR
Martin Enthed Development & Operations IT Manager, IKEA Communications Martin Enthed kommer berätta om hur IKEA Communications (ICOM – IKEA's in-house bolag) i Sverige undersöker möjligheterna till virtuell verklighet och realtidsgrafik - en resa som började 2010. ICOM:s satsning på VR bygger på arbete inom 3D som de har gjort sedan 2005. Efter att ha skapat ett digitalt bibliotek av produkter/tillgångar, från CAD-modeller, ritningar och prototyper, tog IKEA Communications nästa steg med en VR-kök app - IKEA VR Experience - publicerad via Steam den 5 april 2016. Martin kommer även belysa olika problem som fortfarande återstår att lösa.
Eventet är fullbokat.
Vi är glada att så många vill delta när IKEA och Volvo Cars är hos oss! Vi har drygt 50 personer på väntelistan och erbjuder nu en alternativ lösning att ta del av presentationerna:
I lobbyn kommer vi att spegla det som händer i studion med ljud och bild. Då kan man ta del av presentationerna, samt vara med och mingla och fika. Om du tycker att detta är ett intressant alternativ, får jag be dig att anmäla dig en gång till här:
Registrering för anmälan "plats i lobbyn" är stängd.
Program
13.00-13.30 Registrering
13.30-14.30 Rickard Franklin, Volvo Cars
14.30-15.00 Fika & mingel
15.00-16.00 Martin Enthed, IKEA Communications
16.00-16.30 Mingel
För den som vill fortsätta på VR-temat finns möjligheten att gå på Monitor After Work "VR, mingel och gratis buffé!" - på Hard Rock Café arrangerat av Tidningen Monitor och Autodesk.
Läs mer och anmälan Monitor After Work
Eventet hålls på svenska
Kontakt: Åsa Andblad +46 (0)31-764 70 38