Hoppa till huvudinnehåll

IKEA och Volvo Cars berättar om sitt utforskande och expansiva arbete med visualisering

-
Visual Arena, Lindholmen Science Park, Lindholmspiren 3-5, Göteborg

För både Volvo Cars och IKEA har visualisering haft en viktig funktion under längre tid och ser ut att växa sig starkare och starkare. Likaså ökar efterfrågan på kompetens inom visualisering och programmering. Eftermiddagen den 2 mars har Visual Arena bjudit in Rickard Franklin, Volvo Cars och Martin Enthed, IKEA Communications för att berätta om hur de arbetar med visualisering inom designutveckling och för marknad. Passa på att inspireras, lära mer, ta del av visualiseringsutmaningar, skapa kontakt, ställa frågor och diskutera.

Arrangeras av: 
Visual Arena

Visualisering på Volvo Cars

Rickard Franklin  Director Digital Modelling & Visualisation, Volvo Cars   Visualisering har i över 10 år varit en viktig funktion inom designutveckling på Volvo Cars. I takt med teknikutvecklingen har vikten av visualisering tagit en allt viktigare roll inom bilindustrin och gränserna mellan designvisualisering och marknadsvisualisering har långsamt suddats ut. Volvo Cars visualiseringsgrupp är inne i ett expansivt skede och håller på att skapa framtidens organisation inom visualisering. Rickard Franklins presentation beskriver Volvo Cars interna visualiseringsprocess från tidig designvisualisering till färdigt marknadsmaterial.

 

IKEA utforskar VR  

Martin Enthed Development & Operations IT Manager, IKEA Communications   Martin Enthed kommer berätta om hur IKEA Communications (ICOM – IKEA's in-house bolag) i Sverige undersöker möjligheterna till virtuell verklighet och realtidsgrafik - en resa som började 2010. ICOM:s satsning på VR bygger på arbete inom 3D som de har gjort sedan 2005. Efter att ha skapat ett digitalt bibliotek av produkter/tillgångar, från CAD-modeller, ritningar och prototyper, tog IKEA Communications nästa steg med en VR-kök app - IKEA VR Experience - publicerad via Steam den 5 april 2016. Martin kommer även belysa olika problem som fortfarande återstår att lösa.

 

Eventet är fullbokat.

Vi är glada att så många vill delta när IKEA och Volvo Cars är hos oss! Vi har drygt 50 personer på väntelistan och erbjuder nu en alternativ lösning att ta del av presentationerna:

I lobbyn kommer vi att spegla det som händer i studion med ljud och bild. Då kan man ta del av presentationerna, samt vara med och mingla och fika. Om du tycker att detta är ett intressant alternativ, får jag be dig att anmäla dig en gång till här:

Registrering för anmälan "plats i lobbyn" är stängd.

 

Program

13.00-13.30 Registrering

13.30-14.30 Rickard Franklin, Volvo Cars

14.30-15.00 Fika & mingel

15.00-16.00 Martin Enthed, IKEA Communications

16.00-16.30 Mingel

För den som vill fortsätta på VR-temat finns möjligheten att gå på Monitor After Work "VR, mingel och gratis buffé!" - på Hard Rock Café arrangerat av Tidningen Monitor och Autodesk.

Läs mer och anmälan Monitor After Work

 

Eventet hålls på svenska

Kontakt: Åsa Andblad +46 (0)31-764 70 38
asa.andblad@lindholmen.se