Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Maker Days

5 oktober 2016 08:30 till 6 oktober 2016 16:00
Visual Arena Lindholmen, Lindholmspiren 3, Lindholmen Science Park
För andra året i rad arrangerar vi Makerdays. Efter förra årets succé har vi valt att utöka antalet platser till eventet. Ta chansen att utbyta kunskap och erfarenheter med andra verksamma inom skola och andra utbildningsmiljöer, eller bara inspireras inom det senaste inom makerkulturen. Säkra din plats idag!

Makerkulturen är en samtida kulturform som stämmer ur den klassiska och digitala gör-det-själv kulturen. Nya och gamla former av material och verktyg möts, digitala verktyg, 3D-skrivare, robotar och datorprogrammering är några av ingredienserna, tillsammans med trä- och metallslöjd, textila uttryck, spel, konsthantverk och så vidare. Ett tydligt fokus inom makerkultur handlar om att lära sig praktiska färdigheter och kunskaper inom såväl analoga som digitala praktiker, för att med dessa kunna utforska,uppfinna, skapa och göra.

Makerkulturen ger uttryck för eget skapande i ett socialt sammanhang, såväl i det fysiska rummet som i digitala mötesplatser. Lärande genom informella, nätverkande, delade och görande aktiviteter skapar ofta motivation och engagemang, något som makerkultur har att erbjuda också andra miljöer för lärande, så som skolan.

De senaste åren har makerkulturen rönt mycket intresse bland skolor och lärmiljöer runt om i världen. Det deltagande och medskapande förhållningssättet, där experiment, prövande och utforskande är i förgrunden, ses som styrkor och viktiga aspekter också i formella lärmiljöer. Makerkulturen manifesteras ofta fysiskt genom Maker Spaces och i Sverige har det under de senaste åren vuxit fram ett antal, så som Stockholm Makerspace, Mikrofabriken, Luleå Makerspace, Knivsta Makerspace, Stpln, med flera.

MakerDays har ett tydligt förhållningssätt och förhoppningen är att låta den genomsyra hela arrangemanget.

  • Vi lär av varandra
  • Vi delar kunskap, erfarenheter, tips och idéer
  • Att inte kunna, eller att göra fel, är en möjlighet att lära
  • Vi strävar efter att göra och pröva, snarare än att prata om görandet och prövandet.

Anmäl dig på makerdays.se

Arrangeras av Interactive Institute Swedish ICT.