Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Visualisering i vården och prototyper av Augmented Reality-interaktion

17 maj 2016 11:30 till 13:00
Visual Arena Lindholmen
Lyssna på två spännande föreläsningar kring visualisering, simulering och prototyper. Johanna Persson berättar om hur visualiserings­ och simuleringsteknik kan vara ett hjälpmedel i förändrings­ och effektiviseringsprocesser i sjukvårdsmiljö. Hennes forskning har visat hur dessa tekniker kan bidra med nya sätt att fortbilda personal och sprida information. På så sätt kan de bidra till att framtida förändringar kan planeras på ett hållbart och resurseffektivt sätt. Günter Alce kommer att presentera två metoder WozARd och IVAR som kan användas för att bygga och utvärdera prototyper av Augmented Reality-interaktion. (Augmented Reality = förstärkt verklighet) Dessutom erbjuds möjlighet att uppleva en demo av VR-projektet "Rehab 360", drivet av Interaktiva Institutet.

Johanna Persson är forskare och Günter Alce doktorand vid Institutionen för designvetenskaper, avdelningen för ergonomi­ och aerosolteknologi, vid Lunds Tekniska Högskola. Med fokus på arbetsmiljöer inom sjukvården utforskar Johanna Perssons forskning hur visualiserings­ och simuleringsteknik kan vara ett verktyg för utbildning, planering och förändring. Sjukvården är en intressant miljö då den ständigt genomgår förändringar på olika nivåer och står inför stora utmaningar i och med en växande äldre befolkning och en ökad andel människor som lever med allvarliga sjukdomar. 

Bärbara enheter har på senare tid fått stor uppmärksamhet. Dessa enheter finns i många olika formfaktorer så som huvudmonterade skärmar eller på engelska headmounted displays (HMDs), smarta klockor och armband. Outvecklade komponenter, eller komponenter som inte är tillräckligt avancerade, gör det svårt att bygga och utvärdera prototyper av nya interaktionskoncept som de bärbara enheterna möjliggör. Günter Alces forskning handlar om hur man kan  kringgå detta dilemma och istället fokusera på design och utvärdering av nya användargränssnitt. Det krävs att man snabbt kan simulera outvecklade komponenter i ett system för att göra det möjligt att samla värdefull återkoppling från potentiella användare. Två metoder som kan användas för att bygga och utvärdera prototyper av AR-interaktion kommer att presenteras WozARd och IVAR.

 

Demo av VR-projekt Rehab 360
Fiktiva möten mellan läkare och patienter inom primärvården har blivit filmade i 360-grader och med hjälp av Google Cardboard och Unity har en VR-upplevelse skapats. Detta VR-material kommer att användas som utgångspunkt för en workshop läkare emellan, med mål att belysa patientbemötande, och framförallt bemötandet av kvinnor med utmattningsdepression.

Kom i god tid och upplev demonstrationen som äger rum mellan 11.30-12.00, med Fanny Lindh och Bruno Söderström.
Fanny Lindh och Bruno Söderström är masterstudenter från Interaction Design & Technologies-programmet på Chalmers. De gör examensarbete på Interactive Institute Swedish ICT i samarbete med KJV (Kunskapscentrum för Jämlik Vård), som är en del av Västra Götalandsregionen.

 

Program 17 maj

Kl 11.30 - 12.00 Lunch och demonstration av "Rehab 360"

Kl 12.00 - 13.00 Presentaioner 

Efter presentationerna finns möjlighet att stanna kvar en stund för diskussion.

Anmälan >>

Anmälan är bindande, så får du förhinder avanmäl dig så snart du kan. 

 

Arrangör: Visual Arena Lindholmen och Visual Arena Research

Vi samverkar även med #gbgtechWeek: #gbgtechweek finns för att belysa och föra samman Göteborgs startup-community. Under en vecka arrangeras under gemensam flagg flera inspirerande evenemang av aktörer i Göteborg, aktiva inom tech och entreprenörskap. Evenemangen äger rum från den 12:e till den 19:e maj med allt ifrån tävlingar och hackathons till inspirationsföreläsningar och nätverksträffar. #gbgtechweek är öppet för alla och är helt kostnadsfritt! Besök www.gbgtechweek.com för mer information. Använd gärna #gbgtech och #gbgtechWeek när ni twittrar, skriver på Facebook eller instagrammar.