Vad händer när teater möter XR och publiken blir en del av berättelsen? Det var precis det som Fearsome Thing ville utforska under sitt konstnärsresidens på Visual Arena.
– Vi ville undersöka hur XR-teknologi kan fördjupa publikens immersiva upplevelse, säger Elizabeth Neale, en av kreatörerna bakom Dream – ett projekt som utvecklades inom ramen för Visual Arenas Residency for Innovators in Art. I kärnan av projektet låg ambitionen att överbrygga det digitala och analoga – och omdefiniera hur vi upplever scenkonst i realtid.
Genom experimentella workshops och immersiva labb bjöd teamet in deltagarna till en värld där narrativa strukturer, XR-effekter och kollektiv risktagning lade grunden för ett nytt slags upplevelse – lika delar teater, spel och mänsklig kontakt.
– En stund som kommer stanna kvar hos mig var när vi insåg hur mycket empati publiken visade oss – det uppstod en verklig relation där, säger Karin Stranned från Fearsome Thing.
Genom prototyper som suddade ut gränsen mellan publik och medskapare kunde teamet se hur icke-traditionella format öppnade upp för känslomässigt engagemang och frihet. – Vi undersökte hur världen kan reagera på publiken och formas av den, förklarar en av projektledarna, och lyfter fram formatets interaktiva potential.
Residencyn gav gruppen tid och rum att experimentera med berättarformer, testa nya performativa metoder och skapa en trygg och inkluderande miljö för konstnärligt risktagande.
– Det är en väldigt öppen miljö där folk delar ens nyfikenhet… det är som att den bara väntar på att något häftigt ska hända, säger en av deltagarna.
Och även om Dream inte följde en traditionell bana – eller alltid gick som planerat – blev resultatet rikt: nya metoder för deltagarbaserat berättande, fördjupat publikengagemang och en växande känsla av gemenskap genom delade, kreativa upplevelser. Eller som en av konstnärerna uttryckte det:
– Det här projektet har alltid haft sitt eget liv. Vi har bara följt med på resan.