Hoppa till huvudinnehåll

Bli Visual Arenas nya programledare!

onsdag, december 8, 2021

Vi söker en programledare med stort driv, engagemang och förmåga att ta Visual Arena in i en ny programperiod.

"Det går fort när man har roligt och åtta år har susat förbi", säger programledare Åsa Andblad som i början på februari rör sig vidare som affärsområdeschef innovation på Universeum. 

Visual Arena på Lindholmen Science Park är en neutral samverkansplattform som samlar aktörer från näringsliv, akademi och samhälle kring visualisering som verktyg för att förstå, analysera, dela och uppleva i syfte att skapa förändringskraft för en hållbar framtid. Visual Arena är en mötesplats för kunskapsspridning, projekt och tillämpning av teknik inom bland annat XR (extended reality), digitala tvillingar och datadriven utveckling.

Visual Arena är en av för närvarande tio programsatsningar på Lindholmen Science Park och finansieras till största del av Göteborg stad och Västra Götalandsregionen. Ett partnerskap av 75 företag är knutna till arenan och projekten spänner över en rad skilda områden bland annat samhällsbyggnad, mobilitet och kultur.

Programledaren ansvarar för att fortsatt utveckla Visual Arena till sin fulla potential som ledande samverkansplattform/testbädd för visualisering i Sverige. I arbetet ingår att:

  • Leda ett team av projektledare och ha det övergripande ansvaret för projektportföljen
  • Utveckla projektportföljen genom nya samarbeten och ansökningar samt i samråd med chef resurssätta och rekrytera till projekten
  • Ansvara för budget och finansiering för basverksamheten på Visual Arena inklusive den fysiska miljön 
  • Förvalta och utveckla Visual Arenas partnerskap, relationer och verksamhetsmodell
  • Sprida kunskap om visualiseringens möjligheter inom relevanta områden och tillämpningar
  • Sammankalla, förbereda och leda styrgruppsmöten
  • Delta i Lindholmen Science Parks interna arbete genom samarbete med övriga program och rapportering till styrelse

Vi söker en programledare med stort driv, engagemang och förmåga att ta Visual Arena in i en ny programperiod. Programledaren bör ha följande förmågor:

  • Engagemang och förståelse för visualisering som ett verktyg för förändring
  • Strategisk blick och förmåga att konceptualisera 
  • Erfarenhet av projektansökningar 
  • Pedagogisk, kommunikativ och inlyssnande 
  • Teknisk förståelse för att kunna utveckla visualiseringsmiljön och arbetsleda mer tekniskt orienterade projekt och projektledare
  • Intresse och förmåga att leda människor och bygga nya relationer 
  • Stark drivkraft att utveckla verksamhet och affärsmodell vidare 

Koncept-, tjänste- och verksamhetsutveckling är centrala delar i arbetet tillsammans med god projektledningsförmåga. Exempel på yrkesområden eller erfarenhet som kan passa är designer (servicedesigner, industridesigner, UX-designer), verksamhetsutvecklare, affärsutvecklare, kommunikationsvetare, kreativ projektledare eller data scientist med stort intresse och kunskap om visualisering och utvecklingsfrågor. Erfarenheter av produktionsledning och spelutveckling är också intressanta.

Högskoleutbildning är ett krav och det är viktigt att kunna uttrycka sig väl både på svenska och engelska i text och tal. Det är meriterande att också kunna uttrycka sig väl visuellt. 

Vi kommer att intervjua kandidater löpande. Har du frågor om tjänsten så kontakta Hanna Blomdahl, chef för Visual Arena. Mail: hanna.blomdahl@lindholmen.se
Välkommen med din ansökan!