Hoppa till huvudinnehåll

Delaktighet och lärande genom visualisering

onsdag, maj 18, 2016

Visualisering och simulering kan bidra till att skapa delaktighet och förbättra lärande. Det menade Johanna Persson, doktor i arbetsmiljöteknik på Lunds tekniska högskola, som berättade om två forskningsprojekt inom visualisering under lunchseminariet på Visual Arena den 17 maj.

Det ena forskningsprojektet undersökte hur visualisering kunde användas vid planering av nya lokaler för barnakuten på Centralsjukhuset i Kristianstad.

– Vi tittade på hur man kunde involvera personalen i processen för att fånga upp behov så att lokalerna utformades efter hur personalen arbetade i verkligheten, berättade Johanna Persson.

Sköterskorna fick bland annat uppleva de nya lokalerna i full skala via en virtuell miljö.  Där kunde de sedan genomföra olika typiska scenarier för att se hur de nya lokalerna skulle fungera. 

– Vi försöker informera om visualiseringsteknik för att hitta nya användningsområden. Målet är att förbättra arbetsmiljö och säkerhet i avancerad vård, sade Johanna Persson.

Så styr vi framtidens uppkopplade saker

Günter Alce, doktorand på Lunds tekniska högskola, talade även under lunchseminaret. Han berättade om ett prototypmetoder för augmentet reality (förstärkt verklighet).

– Allt fler saker är uppkopplade, allt från riskokaren till tvättmaskin och TV. Det innebär en massa fjärrkontroller och appar för att styra dessa. Det funkar inte. Vi tror att lösningen är en kombination av wearables och augmentet reality, förklarade Günter Alce.

I framtiden kommer fokus att ligga på hur vi upptäcker och interagerar med uppkopplade saker, menade Günter Alce. Han visade ett exempel på där en applikation på Apple Watch kunde upptäcka föremål likt en kompass, för att sedan interagera med dem.

På lunchseminariet deltog utvecklare från sjukvårdsindustrin samt representater från akademi och offentlig sektor. Seminariet var ett samarbete mellan Visual Arena Lindholmen och Visual Arena Research.