Hoppa till huvudinnehåll

En unik inblick i Spotifys podcastvärld

onsdag, oktober 25, 2023

Spotifys poddchef Karin Bäckmark kommer till Audiovisual Days den 10 november. – Jag kommer berätta hur vår podcaststrategi har sett ut hittills och vad vi blickar mot nu.

en person som tittar in i kameran

Från nyhetsredaktioner till filmskapare och företag - alla vill göra podcasts. Eventet Audiovisual Days djupdyker i vad det är som gör det ljudnarrativa berättandet så populärt, hur man når ut på en exploderande marknad och hur framtiden inom podcasts ser ut. En av gästerna är Karin Bäckmark, Head of podcasts på Spotify, som delar med sig av Spotifys poddstrategi. Presentationen följs av ett panelsamtal som diskuterar trender inom poddar idag och i framtiden, med internationella perspektiv.
 
Vi passade på att ställa några frågor till Karin Bäckmark inför evenemanget.
 
Vad ska du prata om på Audiovisual Days? 
– Jag ska prata om Spotify och varför vi gillar poddar så mycket. Jag kommer berätta hur vår podcaststrategi har sett ut hittills och vad vi blickar mot nu. Jag kommer även beröra podcastlyssning i stort, trender och sia lite om framtiden. 
 
Varför är podcasts viktiga i dagens audiovisuella landskap? 
– Poddar berör, underhåller och utbildar. En podd kan vara opinionsbildande, avslöjande eller bara en kompis i örat. En podd är lätt att skapa och lätt att underhålla - det är ett klockrent medium för alla som vill göra sin röst hörd! 
 
Varför är podcasts viktiga för Spotify?
– Hos oss började det hos användarna, de visade tydligt att de ville höra mer och mer talat ljud och vi anpassade oss - idag har vi över 100 miljoner podcastlyssnare världen över! 
 
Vad är poddars största styrka?
– Intimiteten. Du får tala till någon - rätt in i dennes öron. Det skapar ett band som är helt oslagbart! 
 
Vad skulle du säga är nyckeln för att skapa en riktigt bra podd, och nå ut med den?
– Det viktigaste är att du vill ha en podd och att du har något att säga - på riktigt. Och att du berättar om det där riktiga och, för dig, viktiga på ett passionerat sätt och att du bryr dig om dina lyssnare och tar reda på vilka de är. Hur du bäst når ut med den kan jag prata om i timmar, men mitt kortaste och viktigaste svar: koncentrera din lyssning till en plattform, då kommer algoritmerna att jobba åt dig, du hamnar högre på topplistor och rekommendationer, det blir till slut som ett självspelande piano - i alla fall fungerar Spotify på det sättet. 
 
Vilka typer av poddar gillar du själv att lyssna på, och varför? 
– Jag älskar dokumentärer, ljuddraman och konversationspoddar med roliga tjejer i min ålder som jag kan skratta med och åt, och mina favoriter i dessa kategorier är Spotify dok, Two princes och Gynning&Berg.