Hur kan teatrar bli en del av utbildningen och främja innovativa undervisningsmetoder? Hur blir visualisering ett verktyg i dramapedagogiska processer och skapar nya undervisningsvärldar?
Projektet Teatrar som lärmiljöer, lett av doktoranden Salti Theodora vid Lapplands universitet i samarbete med Visual Arenas Residency for Innovators in Art, undersöker hur teaterns fysiska miljö kan bli en aktiv del av undervisningsprocessen. Genom att använda dramapedagogik, visualisering och sinnesintryck får deltagarna uppleva multisensoriska resor och uppmuntras att utforska hur teaterns utrymme kan fungera som en "tredje pedagog".
De traditionella fyra väggarna i klassrummet är inte längre den enda gränsen för var och hur utbildning kan ske. I projektet Teatrar som lärmiljöer strävar forskaren och doktoranden Salti Theodora, med stöd från Lapplands universitet, efter att utmana vår uppfattning om utbildningsrum och utöka lärarnas verktygslåda. Med Visual Arena som värd får lärare och lärarstudenter från olika discipliner möjlighet att utforska teaterns unika egenskaper som lärmiljöer, där ljud, ljus, visualisering och scenobjekt blir aktiva medskapare i lärandeupplevelsen.
Projektet bygger på idén att de fysiska miljöerna i sig själva kan vara pedagogiska resurser – ett koncept som ofta kallas "den tredje pedagogen". Men det handlar inte bara om möbler och färger; det handlar om att skapa levande miljöer som väcker känslor, stimulerar kreativitet och fördjupar engagemang för både lärare och elever. "Teatrar är platser där multisensoriska upplevelser möter lärande på sätt som traditionella klassrum inte kan erbjuda", förklarar Theodora.
Under fem sessioner, utspridda över två månader, kommer deltagarna att undersöka hur teaterns miljö kan användas för att förstärka och utveckla undervisningspraktiker med hjälp av dramapedagogik. Genom att experimentera med visuella element, belysning, ljud, rekvisita och olika material kommer deltagarna att upptäcka hur dessa faktorer kan påverka interaktionen och lärandet i en undervisningssituation. Teaterns element, visualisering och dramapedagogiska tekniker som rollspel, improvisation, läraren-i-roll, processdrama, dockteater/tillverkning, berättande och scenografi kommer att användas för att stimulera och fördjupa deltagarnas pedagogiska förståelse.
Men projektet handlar inte bara om att skapa nya undervisningsverktyg – det syftar också till att bygga broar mellan utbildningsinstitutioner och kulturella platser som teatrar. "Vi vill att teatrar ska bli naturliga samarbetspartners för skolor och universitet, där både elever och lärare kan dra nytta av de rika resurser som teatermiljöerna erbjuder," säger Theodora.
Visual Arena, med sin avancerade teknik för multisensoriska och visuella upplevelser, ger en idealisk plattform för detta forskningsprojekt. Genom att använda Arenans resurser kan deltagarna fördjupa sig i olika imaginära världar – som hav, skogar eller trädgårdar, eller små objektvärldar – och utforska hur dessa miljöer kan berika och påverka deras undervisning.
Dessa teman är nära kopplade till relationen mellan människa och natur, med målet att uppmuntra miljödiskussioner och fördjupa medvetenheten. De visuella elementen skapas främst genom filmning på olika platser runt Göteborg, inklusive Trädgårdsföreningen, Sjöfartsmuseet, Botaniska trädgården och andra lokala parker. Dessa filmer integreras i Visual Arenas scen och kombineras med ljus och ljud för att skapa en uppslukande miljö för de dramapedagogiska processerna.
Målet med Teatrar som lärmiljöer är att ge framtidens lärare verktyg och erfarenheter för att kunna använda teaterns resurser utanför scenen och i klassrummet – eller ännu bättre, att ta undervisningen utanför klassrummet helt och hållet och låta miljön bli en aktiv del av undervisnings- och lärandeprocessen. Genom att utforska teatern som ett läranderum hoppas Theodora och hennes kollegor att lärarna kommer kunna erbjuda sina framtida elever nya och berikade lärandeupplevelser där både kropp och sinne är fullt engagerade.
Detta forskningsprojekt är bara början. Salti Theodora hoppas att resultaten inte bara kommer att påverka framtidens lärare utan också inspirera till fler samarbeten mellan utbildningsprogram och teatrar under de kommande åren.
thsalti@ulapland.fi, linkedin.com/in/theodora-salti-212148105,
Instagram: konstpedagogisk_handledare