Hoppa till huvudinnehåll

GöteborgsOperan utforskar berättandet i VR i jakt på framtidens digitala scenkonst

fredag, januari 21, 2022

I Here not here med världspremiär den 21 januari färdas du genom den labyrint som är människans medvetande, här blandas starka visuella fysiska dansuttryck i en uppsättning i två akter. Parallellt har det för första gången även skapats en kompletterande upplevelse i Virtual Reality (VR), som en del av ett långsiktigt projekt som undersöker nya vägar för framtidens digitala scenkonst.

Initiativet ingår i ett långsiktigt samprojekt mellan GöteborgsOperan, Västra Götalandsregionen, Göteborg & Co, Atvis AB, filmaren Gorki Glaser-Müller och Visual Arena på Lindholmen Science Park, med syfte att undersöka nya vägar för framtidens digitala scenkonst.

Film gjord av Gorki Glaser-Müller 

Dansare: Rachel McNamee och Anna Ozerskaia 

– Framför allt är det ett lärande vi är ute efter i projektet. Idag strävar vi efter inkludering och delaktighet genom streaming, istället för att som tidigare ”bara” konsumera. Vi vill ta reda på hur framtidens digitala scenkonst kan produceras och upplevas immersivt, säger Eva Essvik, chef för näringsliv, partnerskap och digital innovation på GöteborgsOperan.

– Visual Arena tillgängliggör visualiseringsteknik och samlar kompetens för att driva på innovation. Vi är så glada över att vara del i att berika scenkonst med digitala upplevelser, säger Åsa Andblad, programledare för Visual Arena vid Lindholmen Science Park

En storartad scenföreställning med inslag av immersivt berättande i VR.

 I akt 1 blir delar av huset, som aldrig tidigare mött en publik, skådeplats för en vandringsföreställning kantad av överraskande berättelser, visuella installationer, ljud och dansande kroppar fångade i evigt limbo. I akt 2 får publiken en storskalig upplevelse tillbakalutad i salongsstolarna - på Stora scenen möter dansarna sina demoner på jakt efter ljuset.

Parallellt med scenkonstföreställningen skapas även Virtual Reality-upplevelser genom motion capture-teknik och 360-filmning.

– VR-upplevelsen skapades genom att dansarnas rörelser spelades in med motion capture-teknik på Visual Arena för att sedan animeras och sättas in i en virtuell modell av Göteborgsoperans scen, berättar Peter Wallberg, vd för Ativs.

Kvinna instäng i en labyrint på scen som är häftigt upplyst med mörk bakgrund

Medverkande i bilden: Rachel McNamee, Anna Ozerskaia

Fotograf: Tilo Stengel

Danskompaniets Rachel McNamee och Anna Ozerskaia har förvandlats till en avatarer i en virtuell värld och ambitionen är att kunna tillgängliggöra och förstärka miljöerna i akt 1 på ett nytt sätt, göra det möjligt att komma nära och se skeendet ur olika vinklar. Vid premiären kommer den digitala upplevelsen att presenteras med VR-glasögon på plats i foajén.

Here not here handlar om att vara vilse, på gott och ont, i vårt labyrintiska medvetande. Det handlar om sårbarheten och styrkan i vårt mänskliga tillstånd, och om vår ändlösa förmåga att ta oss igenom hinder och navigera oss fram genom livets utmaningar. Verket berör minne, kärlek och förlust men landar i ett budskap om hopp och mänsklig kontakt, säger Maxine Doyle.

Flera dansare står mot en röd vägg som krackilerar, en dansare är uppfäst på den. Dansarna är fint upplysta som gör att bilden ser konstnärlig ut på den scen de står

Medverkande i bilden: Satoko Takahashi, Tsung-Hsien Chen, Mai Lisa Guinoo, Miguel Duarte, Danielle de Vries, Joseba Yerro Izaguirre, Rachel McNamee, Hiroki Ichinose, Zander Constant, Arika Yamada, Sabine Groenendijk

Fotograf: Tilo Stengel

För den nyskrivna musiken står kompositören Rachael Dease och för kostymdesignen Bregje van Balen. Bakom uppsättning finns en rad prisbelönta skapare inom kultursfären och immersivt berättande.  Koreografen Maxine Doyle har hyllats både hemma i England och världen över för sina verk med kompaniet Punchdrunk. Landsmaninnan Es Devlin beskrivs av The Guardian som ”the world’s most influential set designer”, efter arbeten med t ex Beyoncé, U2 och The Weeknd. När de gör gemensam sak med GöteborgsOperans Danskompani i danskvällen Here not here väntar därför något alldeles extra. 

Dansverk av Maxine Doyle och Es Devlin
Akt 1: ca 40 min, akt 2: ca 60 min
Världspremiär fredag 21 januari
Spelas 21 jan. — 18 feb. 2022
GöteborgsOperan, Stora scenen
Biljetter säljs till antingen hela upplevelsen eller endast föreställningen på Stora scenen (akt 2).
Team och medverkande: Here not here - Säsong 2021/2022 - Föreställningar - GöteborgsOperan - SE

3d visualization over Gothenburg

Spelversionen av Göteborg – en viktig pusselbit för att möta hållbarhetsmål

2021-12-20
Virtual Gothenburg Lab
Klimatkrisen är bara en av de utmaningar som Göteborgs Stad står inför. Här blir en digital tvilling av staden en viktig nyckel för att möta hållbarhetsmål, inte minst för näringslivet. Under två år...
Bild från workshop, två kvinnliga talare pratar inför publik från en UX workshop

UX Arena

The Gothenburg Region is a stronghold for User Experience. There are approximately one million UX-professionals in the world and many predict a continuous strong growth for the discipline. A linear...
vr narrative vr lab

Narrative VR Lab

Narrative VR Lab var ett innovativt utvecklingsprojekt som undersökte de narrativa möjligheterna i XR, samt testade nya sätt att nå ut till publiken som är intresserad av berättelser.