GöteborgsOperan inledde ett spännande innovationssamarbete med Visual Arena, inom ramen för vårt Partner+-program, för att undersöka hur ett virtuellt operahus kan göra scenkonsten mer inkluderande och tillgänglig för fler. I en videointervjun delar Eva Essvik, Chef Näringslivssamarbeten, partnerskap och digital innovation på GöteborgsOperan, med sig av sina erfarenheter från partnerskapet och beskriver operahusets vision för framtidens digitala kulturupplevelser.
Syftet med projektet var att skapa nya upplevelser som kan locka en bredare och yngre publik. När arbetet började var det som ett oskrivet blad. I projektet genomfördes med en målgruppsanalys, en bred workshop med över 130 deltagare. Den gav insikter som vi testade på en expertgrupp med olika bakgrund. Insikterna som GöteborgsOperan nu vidareutvecklar är:
Projektet genomfördes av Visual Arena, Yrgo, Göteborg & Co, Xperience Next och finansierades av GöteborgsOperan.
Genom vårt gemensamma arbete har GöteborgsOperan tagit nästa steg: GöteborgsOperan utvecklar för närvarande Operaverse – ett pilotprojekt för ett virtuellt operahus. Denna digitala foajéupplevelse är ett led i att fortsätta utforska och testa nya digitala vägar för att attrahera både nya och befintliga publikgrupper. Operaverse formas tillsammans med &friends och Fully Studios, och bygger på de insikter som framkom inom partnerskapet mellan Visual Arena och GöteborgsOperan.
I videon berättar Eva Essvik, Chef Näringslivssamarbeten, partnerskap och digital innovation, GöteborgsOperan om innovationsprojektet.