Hoppa till huvudinnehåll

Städer och lärande utvecklas med hjälp av Minecraft

fredag, juni 9, 2017

Många känner säkert till att Minecraft är ett bygg- och äventyrsspel, men det har även börjat användas i t ex undervisning och för stadsutveckling med nya insikter som resultat. Det är ett spännande exempel på hur nya möjligheter skapas genom korsbefruktning mellan olika branschen, vilket diskuterades på Visual Arena.

På Visual Arena möttes pedagoger, aktörer inom stadsutveckling, kommunledare och elever under ett eftermiddagsseminarium för att belysa hur Minecraft används på nya kreativa sätt. När det gäller olika system som lagrar data idag så växer spelmotorer enormt, inklusive Minecraft där man kan lagra geografisk information, geodata.

Eleverna var från sjunde klass på Sjumilaskolan i Göteborg, där man tillsammans med Göteborgs Stad startat ett projekt för att visualisera drömmar och tankar om framtidens stad.

- Vi ska ge exempel på hur vi kan göra ett hållbart samhälle, när vi bygger olika saker genom Minecraft. Det är både roligt och man får mer kunskaper, berättade en av eleverna.

Eric Jeansson, geodata-strateg på Stadsbyggnadskontoret i Göteborg, ser ett spännande verktyg för både stadsutveckling och för lärande, t ex i historia och om hur den demokratiska processen i stadsplanering går till och gav ett par exempel.

-Vi har börjat med att se på Minecraft för stadsutveckling. Det är ett bra sätt att få inspel på, framförallt från ungdomar. Nu har vi tagit fram hela Göteborg i Minecraft, man kan ladda ner alla tio stadsdelar som öppen data och spela. På Sjumilaskolan ska man titta på hur man kan får bort barriärer i Biskopsgården,
både fysiska och mentala. 

Sveriges Geologiska Undersökning (SGU), har också mängder av geodata och statsgeolog Nelly Aroka beskrev hur de vill öka kunskapen om geologins betydelse för samhällsbyggnad och tillväxt. De insåg att de kunde nå de yngre generationerna genom spel och med ’BetterGeo’ kan man på ett roligt och pedagogiskt sätt lära sig om geologi, jord- och bergarter, mineraler samt koppling till industri och miljö.

-Vi har använt oss av det befintliga Minecraft, men gjort en modifikation så det blev mer verklighetstroget och med bättre kvalité ur geologiskt perspektiv.  

En som verkligen utvecklat Minecraft som ett pedagogiskt verktyg är Felix Gyllenstig Serrao, förstelärare på Frölundaskolan och även känd som ’SpelLäraren’.

-Minecraft är ett enkelt och bra sätt för att visualisera undervisningen och även eleverna kan i spelmiljön visa sitt kunnande. Med en bondgård i Minecraft kan vi t ex räkna procent, area, skalor och sannolikhetslära. Eleverna kan tekniken – läraren står för pedagogiken.

Felix berättade även om hur han i ett projekt, ’Framtidens Frölunda’, jobbat ämnesintegrerat i samhälls- och naturorienterande ämnen.

-Eleverna fick arbeta med och engagera sig i hur man vill att den egna stadsdelen skall utvecklas. Sedan träffade de stadsbyggnadskontoret och visade upp vad man kommit fram till, vilket jag tycker är jätteviktigt i vår demokratiprocess. Alla blir inkluderade, alla kan vara med.

Även i kommunal planering kan Minecraft tillföra nytta, vilket både Ola Setterby från Alingsås kommun och Lotta Kjällström från Härryda kommun talade om.

2022 ska en ny stad, Landvetter södra, börja byggas och visionen är att skapa ett hållbart samhälle från grunden utifrån ledorden innovativt, internationellt, modernt och mänskligt. I ett skolprojekt som utformades som en tävling gjordes framtidsspaningar med ungdomar som fick bygga och beskriva den nya staden utifrån kartor. Resultatet blev att man fick bra uppslag för stadsplaneringsarbetet, vilket Lotta tror beror på att barn och ungdomar inte
är blockerade av massa parametrar utan tänker fritt.

-Pedagogerna vill gärna fortsätta att använda Minecraft i undervisningen i någon form, som ett verktyg för mer lustfyllt lärande. Jag tror vi spridit en kunskap om vad samhällsplanering är och hur man kan jobba med det, och nu ska vi använda det vi fått in av eleverna i underlaget.

Se filmen från eventet här:

 

Se presentationerna här:

Läs, se & lär mer här: