Hoppa till huvudinnehåll
conference lunch move company map contacts lindholmen travel info

Visual Forum 2015 – årets visualiseringskonferens

Anders Ynnerman från Visualiseringscenter C visar insidan på en meteorit från Mars, under Visual Forum 2015
Över två hundra konferensbesökare deltog under Visual Forum 2015 på Lindholmen Science Park den 18 november. Där fick besökarna bland annat inspireras av digitala städer, virtuella obduktioner och 3D-upplevelser.

Konferensen bjöd på presentationer av både nationella och internationella talare. I den spännande utställningen kunde besökarna testa och studera olika produkter, tjänster och konceptidéer. Miljön skapade möjlighet för företag, akademi och offentlig sektor mötas och få upp ögonen för nya utvecklingsmöjligheter och samarbeten.

– Årets utställningsmiljö är lite annorlunda. Den uppmuntrar till stämningsfullt mingel och nätverkande. Möjligheten att träffa och diskutera med de inbjudna talarna verkar speciellt uppskattad av besökarna, sade Åsa Andblad, projektledare på Visual Arena vid Lindholmen Science Park.

Med i utställningen var bland andra ESI, som transporterat sin 3D-utrustning hela vägen från Storbritannien. Många ville testa deras 3D-glasögon och virtuellt uppleva och undersöka en prototyp på en bilmotor och dess detaljer i CAD-ritningen.

Konferensen rörde sig mellan många olika ämnesområden inom visualisering, både på bredden och på djupet. Deltagarna fick till exempel ta del av stadsplanering i olika former - hur man kan ta hjälp av drönare vid husbyggnation, medborgarinflytande genom digitala plattformar, samt upplevelser i digitala städer genom spel. 

Alenka Poplin från Iowa University, berättade om hur spel kan användas i stadsplanering. Hon har varit med och utvecklat en lekfull digital miljö där medborgarna får information om den nuvarande situationen i stadsdelen där de bor, ges möjlighet att lämna in egna förslag, rösta på förslag samt chatta med experter och andra deltagare i spelet.

– Det är ett verktyg som kan påverka framtidens arbetssätt genom att olika aktörer får möjlighet att experimentera själva. Då öppnas möjlighet till förståelse mellan involverade parter i utvecklingsprocessen genom att respektive perspektiv och utmaningar synliggörs, förklarade Alenka Poplin.

Elina Vartiainen från ABB, lyfte fram vikten av taktil feedback på reglage som komplement till digital övervakningsmiljö. Vidare erbjöds djupdykningar inom deep learning och deep imaging, samt skapande av digitala 3D-miljöer från 2D-bilder, av Kalle Åström (Lunds Universitet), Devdatt Dubhashi (Chalmers), Tapani Raiko (Aalto University) och Fredrik Kahl (Chalmers). Erik Kruse från Ericsson pratade om hur tekniken ändrar stora delar av livet, hur vi interagerar med varandra och hur produkter allt oftare blir till tjänster.

Anders Ynnerman från Visualiseringscenter C avslutade dagen med en uppseendeväckande presentation av en virtuell obduktion, ett 3D-printat smycke från en mumie vars smycke aldrig lämnat inkapslingen, insidan på en meteorit från Mars och mer därtill. Anders visade hur tekniken, som han och hans arbetslag utvecklat, kan visa saker man aldrig trodde var möjligt för bara några år sedan. Ett spektakulärt avslut på en spännande och innehållsrik dag.