Hoppa till huvudinnehåll

XR:s påverkan på företag och framtidens arbetsplats

onsdag, mars 19, 2025

Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget, Virtual Worlds of Business, samlade innovatörer, forskare och branschledare för att utforska XR:s utvecklande roll och dess potential att transformera framtidens arbetsplatser.

Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

Tomas Bendz, Invajo, keynote speaker at Visual Arenas event Explore Virtual Worlds of Business

I den här artikel

  • Den utvecklande rollen för XR i affärer, från virtuell prototypframställning till uppslukande utbildning, och varför XR:s plats i digitala möten fortfarande utforskas.
     
  • Hur XR möjliggör innovation inom högriskindustrier, där team kan öva komplexa uppgifter i simulerade miljöer, vilket minskar kostnader och förbättrar säkerheten.
     
  • Betydelsen av nyfikenhet för att driva på XR-adoptionen, med insikter från Thomas Bendz om hur experimenterande och lärande från misslyckanden är drivande för XR-utvecklingen.
     
  • De spännande framstegen för XR Sweden, en nationell plattform finansierad av Vinnova, som syftar till att skapa ett sammankopplat XR-ekosystem över hela Sverige.
     
  • XR:s framtid inom affärsvärlden, med fokus på hur XR endast kan lyckas om det erbjuder betydande fördelar jämfört med traditionella metoder, som verklig prototypframställning och uppslukande samarbete.

Medan pandemin etablerade videokonferenser som ett viktigt verktyg, söker XR fortfarande sitt genombrott. Vid Virtual Worlds of Business diskuterade experter en avgörande fråga: Kan XR bli det nästa stora verktyget för samarbete? Med virtuell prototypframställning, uppslukande lärande och högriskträning som redan visar lovande resultat, är XR:s roll i digitala möten fortfarande osäker. Evenemanget erbjöd en forum för att undersöka om XR kan göra ett betydande avtryck i framtidens arbete.

XR:s potential – mer än bara virtuella möten

Tora Stridh, projektledare på Visual Arena, framhöll XR:s förmåga att skapa uppslukande 3D-miljöer. Hon påpekade dock att det fortfarande finns skepsis kring behovet av XR i daglig kommunikation. "Ja, du kan hålla ett möte i XR, men är det verkligen nödvändigt? Svaret är inte lika självklart som det var med Zoom," sade hon.

Tora betonade att XR:s framgång beror på att hitta användningsområden där virtuella världar erbjuder tydliga fördelar jämfört med verkliga eller 2D-alternativ. Virtuell prototypframställning är ett område där XR redan har visat sitt värde. "I XR kan team testa, finjustera och justera prototyper i en 3D-miljö innan de går vidare till fysisk produktion. Detta minskar kostnader, förkortar tiden till marknaden och förbättrar samarbetet."

Andra användningsområden för XR inkluderar högriskträning, där användare kan öva komplexa scenarier utan verkliga faror. "Från krocktester till farliga monteringslinjer erbjuder XR ett säkert utrymme för att öva och förbättra färdigheter," berättade Stridh.

Woman smiling on a stage

Tora Stridh, Project Manager, Visual Arena

Lära genom att göra: XR:s roll i utbildning och samarbete

Evenemanget utforskade också XR:s påverkan på lärande och samarbete. Tora och huvudtalare Thomas Bendz från Invajo betonade att lärande genom att göra i en simulerad XR-miljö inte bara förbättrar retention utan också bygger upp muskelminne – avgörande för komplexa uppgifter. "Vi har sett hur XR-utbildning sparar tid och pengar i industrier som hanterar komplicerade eller farliga monteringsuppgifter," förklarade Tora.

Båda talarna framhöll också XR:s potential att bryta ner geografiska barriärer, vilket möjliggör samarbete i realtid över kontinenter. "Tänk dig en ingenjör i Sverige som vägleder en annan i Japan genom en komplex reparation i ett delat XR-arbetsutrymme," tillade Tora.

Nyfikenhet driver XR-adoption – Thomas Bendz

Thomas Bendz, huvudtalare från Invajo, delade insikter om nyfikenhetens roll i XR:s utveckling. Bendz reflekterade över hur hans företag, som inte var bekant med XR-teknologi, kastade sig in i virtuella evenemang under pandemin. "På bara tre och en halv vecka hade vi 450 personer som deltog i ett virtuellt evenemang med VR-headset och datorer. Det fungerade för att vi var nyfikna," sa han.

Bendz jämförde denna period med de tidiga dagarna av alla nya teknologier: "Varje ny innovation möts av skepsis. Folk säger, ‘Varför bry sig? Teknologin är för långsam, för nischad.’ Men vi är vid början av något stort, och nyfikenheten driver oss framåt." Han delade också en berättelse om att skapa en digital tvilling av en examensceremoni.

Man standing on stage

"När man designar en digital miljö beter sig folk på sätt man inte förväntar sig. Nyckelfrågan är: Vad är målet? Vad är värdet? I XR måste syftet alltid vara tydligt."

Thomas Bendz, Invajo


XR Sweden: Bygger en nationell plattform för innovation

Evenemanget visade också på utvecklingen av XR Sweden, en förstudie finansierad av Vinnova. Visual Arena och Epicenter undersöker om Sverige behöver en nationell XR-plattform och hur den bör struktureras för att stödja XR-utveckling.

Albert Bengtson från Epicenter förklarade att XR-marknaden är fragmenterad: "Folk vet inte vad de ska köpa, och det finns en utmaning att få rätt kunskap ut. Att nå ut till folk över hela Sverige med specialiserad kunskap är svårt." För att ta itu med detta arbetar XR Sweden på att skapa ett mer sammanlänkat XR-ekosystem. Ett mobilt innovationscenter – en buss – kommer att resa över Sverige för att erbjuda XR-utbildning och demonstrationer till både stora och små städer, vilket hjälper till att överbrygga kunskapsklyftan och mogna marknaden.

Man standing on stage and talking to the audience

Albert Bengtson, Epicenter, Co-Leader XR Sweden


Martin Högenberg från Visual Arena betonade vikten av att erbjuda tillgängligt stöd, särskilt för industrier som mobilitet, där XR:s potential ofta är svår att förstå. "Om du arbetar inom mobilitet kanske du inte förstår XR:s värde," sa Martin. XR Sweden-plattformen syftar till att skapa förståelse och stödja adoption, samtidigt som den hjälper till att skapa ett mer enat XR-community över hela landet.

Martin betonade också att XR:s utveckling kommer att drivas genom samarbete och utbildning: "XR kommer inte att utvecklas på egen hand. Det kommer att utvecklas genom AI inom en mycket snar framtid. För att möjliggöra detta behöver vi en icke-kommersiell, neutral plattform som folk kan lita på." Plattformen kommer att fungera som en mötesplats för forskare, utvecklare, skapare och företag att komma samman, samarbeta och skapa lösningar med XR-teknologi.

Plattformen kan koppla samman människor och hjälpa industrier att förstå de transformativa möjligheterna med XR.

Man standing on stage talking

"Det här initiativet handlar om att koppla samman människor i samhället," avslutade Martin. "Det handlar om att skapa ett utrymme där idéer kan flöda fritt och där Sveriges XR-ekosystem kan blomstra."

Martin Högenberg, Visual Arena, co-ledare för XR Sweden


Framåt: Var kommer XR att lyckas?

Konsensusen från evenemanget var tydlig: XR kommer att blomstra där det ger mer värde än den verkliga världen. "Fråga dig själv," sa Tora Stridh, "Kan vi göra detta bättre i XR än i verkligheten?" Medan vissa användningsområden – som virtuell prototypframställning, högriskträning och uppslukande samarbete – redan bevisar XR:s värde, är många områden fortfarande i flux. Framtiden för XR-möten är osäker, och det finns inga garantier att det kommer att bli lika oumbärligt som 2D-videokonferenser.

Nyfikenheten förblir dock den drivande kraften bakom XR:s utveckling. Som Bendz avslutade, "Det är värt att prova. Vi är på toppen av isberget, och de som experimenterar nu kommer att vara morgondagens ledare."

Vill du veta mer?

Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

XR Sweden - The realities collective

I XR Sweden utforskar vi möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Studien, som leds av Visual Arena och Epicenter, syftar till att validera potentialen för XR Sweden genom...
Bild på Martin Högenberg, en leende man i medelåldern som bär ett par ovala glasögon. Han bär en polo och lutar sig på en utsträckt hand som vilar på ett gångräcke.

Martin Högenberg

Visual Arena
Programansvarig
martin.hogenberg@lindholmen.se
+46 (0)706092913
Man på scen

“Multiagentsystem kommer transformera all form av verksamhet”

2025-04-08
AI revolutionerar redan många olika sektorer, men varför är det just nu tid att utnyttja dess potential? Visual Arenas evenemang From AI Opportunities to Regulatory Challenges sökte svar på den frågan...
Människor framför stor skärm, de sitter på golvet och samtalar

Innovativt forskningsprojekt visar på potential för dramapedagogik, pedagogisk iscensättning och visualisering i undervisning

2025-03-23
Teatrar som undervisningsmiljöer är ett transdisciplinärt forskningsprojekt som undersöker hur dramapedagogik, berättelser, scenografi, visualisering och olika material kan användas för att skapa...
Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

XR:s påverkan på företag och framtidens arbetsplats

2025-03-19
Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget...
Audiovisual Day

Audiovisual Days är tillbaka 2025

2025-03-10
Vi är glada att berätta att Audiovisual Days är tillbaka 2025. Finansierat av Västra Götalandsregionens kulturnämnd bjuder vi återigen in till ett fullmatat event på Visual Arena, Lindholmen Science...
Ett collage av person i svartvitt, en person ger en kratta till en annan.

Matplikten – en framtid där matförsörjningen blir allas ansvar

2025-02-18
Hur skulle ditt liv förändras om du behövde arbeta fyra veckor om året för att säkra vår matförsörjning? I framtidsprototypen Matplikten utforskas idén om ett samhälle där alla bidrar till ett...
Collage två porträttbilder på en man och en kvinna, mellan dem syns en rosa ruta där det står OPERAVERSE

GöteborgsOperans innovationsprojekt – Kan nya medier sänka trösklarna?

2025-02-17
GöteborgsOperan inledde ett spännande innovationssamarbete med Visual Arena, inom ramen för vårt Partner+-program, för att undersöka hur ett virtuellt operahus kan göra scenkonsten mer inkluderande...
En illustration som visar en immersiv upplevelse

Visual Arena leder projekt för den immersiva utvecklingen i Göteborg

2024-12-12
Visual Arena ser starka signaler från vårt nätverk och globala trender om att nu är rätt tid att utforska den omvälvande potentialen hos immersiva installationer i Göteborg. Från det här har vi nu...
3d visualization over Gothenburg

Nytt projekt ger liv åt digitala tvillingar genom AI-agenter

2024-12-11
Livet i en stad handlar om dess invånare. Med hjälp av AI-agenter, tränade på mänskliga beteenden, kan vi skapa mer kompletta digitala tvillingar av städer. Vilket värde kan det tillföra att människan...
Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Innovationsprojekt undersöker möjligheterna för en nationell XR-plattform

2024-12-10
Vinnova har nu gett klartecken till en genomförbarhetsstudie för att utforska möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Projektet, som leds av Visual Arena och Epicenter...
buttons falling on a blancket

Forskningsprojekt utforskar hur dramapedagogik, visualisering och scenografi kan bidra till utbildning

2024-11-20
Hur kan teatrar bli en del av utbildningen och främja innovativa undervisningsmetoder? Hur blir visualisering ett verktyg i dramapedagogiska processer och skapar nya undervisningsvärldar? Projektet...
Kvinnor står framför en stor färgglad skräm

Visual Arena - Experience To Insights Lab: Exjobbsmöjlighet för masterstudenter

2024-11-08
Är du masterstudent med en passion för immersiva upplevelser och visualisering? Visual Arenas Experience To Insights Lab erbjuder nu en spännande möjlighet för dig att skriva ditt exjobb i samarbete...
Spatialt rum, projecieringar och visualiseringar visar på både golv, väggar och objekt i färgglada färger i ett stort rum.

Vi utforskar framtidens immersiva och spatiala upplevelser – och du kan vara med!

2024-10-23
På Visual Arena är vi ständigt nyfikna på hur konst, teknologi och design kan mötas för att skapa nya, banbrytande upplevelser. Just nu har vi påbörjat en spännande resa där vi utforskar de senaste...
an image from the digital twin, with some added illustrations

Göteborg leder stort EU-projekt för tillgänglighet och inkludering i europeiska städer

2024-10-22
Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet medfinansieras av EU och ska utveckla en interaktiv plattform byggd på Göteborgs Stads digitala tvilling...
Man står med ett par VRglasögon över huvudet, text på bilden som lyder: Gorki Glaser - Müller

Gorki Glaser-Müller om samhällsnyttig innovation och storytelling

2024-10-22
Med en bakgrund inom film, teater och XR bidrar Gorki Glaser-Müller med sin expertis inom storytelling och immersiva teknologier på Visual Arena. Vi satte oss ner för att diskutera hans roll på Visual...
Man som står med VRheadset

Ansökningen till Narrative XR Lab är öppen – Här möts berättande och teknologi

2024-10-11
Välkommen till Narrative XR Lab—en plats utformad för konstnärer, teknologer och nyfikna sinnen som vill tänja gränserna för berättande genom Extended Reality (XR). Under två månader får du tillgång...
Kvinna står på scen och föreläser

Lärdomar och insikter när Visual Arenas nätverk träffades för att lära om visualisering av hållbarhetsdata

2024-10-11
Den 24 september 2024 samlade Visual Arena en mångfald av aktörer för att utforska kraften i att visualisera hållbarhetsdata och hur det kan leda till nya insikter och lösningar. Genom interaktiva...
En skog med personer och en hjort

Biologisk mångfald och finansiella system? Så kan visualisering göra ämnet greppbart för unga!

2024-09-30
I projektet GULD utforskar vi hur science centers kan lära elever om biologisk mångfald. “För att göra komplexiteten i biologisk mångfald till något greppbart för högstadieelever använder vi...
Man som står med VRheadset

Narrative XR LAB 2025 - launching soon

2024-09-25
Narrative XR Lab är ett kreativt labb på Visual Arena, här utvecklas och utforskas konstnärligt berättande i Extended Reality (XR). Inom kort kommer vi att öppna ansökan för Narrative XR LAB 2025. För...
Color, visuals and a woman singing on stage

First the Air is Blue: När konst möter teknik i en publikinvolverad upplevelse

2024-09-10
I gränslandet mellan konst och teknik skapade Alicia Lazaro Arteaga och Akshay Sarode "First the Air is Blue" en immersiv upplevelse där publikens interaktion formade utvecklingen av verket. Genom...
glitchbild filmkamera

Nu öppnar höstens omgång för dig som söker innovationsstöd

2024-09-03
Höstens ansökningsomgång för innovativa aktörer har öppnat! Varmt välkommen med din ansökan före 2 oktober.
Man is standing in a demonstration park and looking wondering to the side of the camera

PULS: Ett Virtuellt Konstmuseum – Utforska Konst och Kulturarv från Gaza i VR

2024-07-03
I det här avsnittet av Visual Arena PULS träffar Gorki Glaser-Müller från Visual Arena Salman Nawati, medgrundare av Hawaf Collective. Salman berättar om deras virtuella konstmuseum som låter dig...
Personer står och pekar på en interaktiv skräm.

Lös utmaningar med visualisering: Investera i innovation med Visual Arenas partnerprogram

2024-06-27
På Visual Arena använder vi visualisering för att driva innovation och skapa insikter. Belägna i Göteborgs Lindholmen Innovation District och en del av Lindholmen Science Parks programportfölj...
Kvinna på scen som pratar

Visual Arenas Spektrum-event: deltagare formade framtiden genom visualisering

2024-06-26
Visual Arena lyfte fram framtidens visualiseringsinnovationer under eventet Spektrum. Genom en kombination av interaktivitet, spel, AI och improvisationsteater utforskades och gestaltades nya...
personer som lyssnar i en seminariesal

AI-kursen öppnade upp för nya insikter och perspektiv

2024-06-20
Under våren pågick ett unikt samarbete i den nystartade kursen "AI Audiovisual Lab", där aktörer inom kreativ sektor erbjöds fortbildning inom generativ AI. – Kursen har givit m ig helt nya insikter...