Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget, Virtual Worlds of Business, samlade innovatörer, forskare och branschledare för att utforska XR:s utvecklande roll och dess potential att transformera framtidens arbetsplatser.
Tomas Bendz, Invajo, keynote speaker at Visual Arenas event Explore Virtual Worlds of Business
Medan pandemin etablerade videokonferenser som ett viktigt verktyg, söker XR fortfarande sitt genombrott. Vid Virtual Worlds of Business diskuterade experter en avgörande fråga: Kan XR bli det nästa stora verktyget för samarbete? Med virtuell prototypframställning, uppslukande lärande och högriskträning som redan visar lovande resultat, är XR:s roll i digitala möten fortfarande osäker. Evenemanget erbjöd en forum för att undersöka om XR kan göra ett betydande avtryck i framtidens arbete.
Tora Stridh, projektledare på Visual Arena, framhöll XR:s förmåga att skapa uppslukande 3D-miljöer. Hon påpekade dock att det fortfarande finns skepsis kring behovet av XR i daglig kommunikation. "Ja, du kan hålla ett möte i XR, men är det verkligen nödvändigt? Svaret är inte lika självklart som det var med Zoom," sade hon.
Tora betonade att XR:s framgång beror på att hitta användningsområden där virtuella världar erbjuder tydliga fördelar jämfört med verkliga eller 2D-alternativ. Virtuell prototypframställning är ett område där XR redan har visat sitt värde. "I XR kan team testa, finjustera och justera prototyper i en 3D-miljö innan de går vidare till fysisk produktion. Detta minskar kostnader, förkortar tiden till marknaden och förbättrar samarbetet."
Andra användningsområden för XR inkluderar högriskträning, där användare kan öva komplexa scenarier utan verkliga faror. "Från krocktester till farliga monteringslinjer erbjuder XR ett säkert utrymme för att öva och förbättra färdigheter," berättade Stridh.
Tora Stridh, Project Manager, Visual Arena
Evenemanget utforskade också XR:s påverkan på lärande och samarbete. Tora och huvudtalare Thomas Bendz från Invajo betonade att lärande genom att göra i en simulerad XR-miljö inte bara förbättrar retention utan också bygger upp muskelminne – avgörande för komplexa uppgifter. "Vi har sett hur XR-utbildning sparar tid och pengar i industrier som hanterar komplicerade eller farliga monteringsuppgifter," förklarade Tora.
Båda talarna framhöll också XR:s potential att bryta ner geografiska barriärer, vilket möjliggör samarbete i realtid över kontinenter. "Tänk dig en ingenjör i Sverige som vägleder en annan i Japan genom en komplex reparation i ett delat XR-arbetsutrymme," tillade Tora.
Thomas Bendz, huvudtalare från Invajo, delade insikter om nyfikenhetens roll i XR:s utveckling. Bendz reflekterade över hur hans företag, som inte var bekant med XR-teknologi, kastade sig in i virtuella evenemang under pandemin. "På bara tre och en halv vecka hade vi 450 personer som deltog i ett virtuellt evenemang med VR-headset och datorer. Det fungerade för att vi var nyfikna," sa han.
Bendz jämförde denna period med de tidiga dagarna av alla nya teknologier: "Varje ny innovation möts av skepsis. Folk säger, ‘Varför bry sig? Teknologin är för långsam, för nischad.’ Men vi är vid början av något stort, och nyfikenheten driver oss framåt." Han delade också en berättelse om att skapa en digital tvilling av en examensceremoni.
"När man designar en digital miljö beter sig folk på sätt man inte förväntar sig. Nyckelfrågan är: Vad är målet? Vad är värdet? I XR måste syftet alltid vara tydligt."
Thomas Bendz, Invajo
Evenemanget visade också på utvecklingen av XR Sweden, en förstudie finansierad av Vinnova. Visual Arena och Epicenter undersöker om Sverige behöver en nationell XR-plattform och hur den bör struktureras för att stödja XR-utveckling.
Albert Bengtson från Epicenter förklarade att XR-marknaden är fragmenterad: "Folk vet inte vad de ska köpa, och det finns en utmaning att få rätt kunskap ut. Att nå ut till folk över hela Sverige med specialiserad kunskap är svårt." För att ta itu med detta arbetar XR Sweden på att skapa ett mer sammanlänkat XR-ekosystem. Ett mobilt innovationscenter – en buss – kommer att resa över Sverige för att erbjuda XR-utbildning och demonstrationer till både stora och små städer, vilket hjälper till att överbrygga kunskapsklyftan och mogna marknaden.
Albert Bengtson, Epicenter, Co-Leader XR Sweden
Martin Högenberg från Visual Arena betonade vikten av att erbjuda tillgängligt stöd, särskilt för industrier som mobilitet, där XR:s potential ofta är svår att förstå. "Om du arbetar inom mobilitet kanske du inte förstår XR:s värde," sa Martin. XR Sweden-plattformen syftar till att skapa förståelse och stödja adoption, samtidigt som den hjälper till att skapa ett mer enat XR-community över hela landet.
Martin betonade också att XR:s utveckling kommer att drivas genom samarbete och utbildning: "XR kommer inte att utvecklas på egen hand. Det kommer att utvecklas genom AI inom en mycket snar framtid. För att möjliggöra detta behöver vi en icke-kommersiell, neutral plattform som folk kan lita på." Plattformen kommer att fungera som en mötesplats för forskare, utvecklare, skapare och företag att komma samman, samarbeta och skapa lösningar med XR-teknologi.
Plattformen kan koppla samman människor och hjälpa industrier att förstå de transformativa möjligheterna med XR.
"Det här initiativet handlar om att koppla samman människor i samhället," avslutade Martin. "Det handlar om att skapa ett utrymme där idéer kan flöda fritt och där Sveriges XR-ekosystem kan blomstra."
Martin Högenberg, Visual Arena, co-ledare för XR Sweden
Konsensusen från evenemanget var tydlig: XR kommer att blomstra där det ger mer värde än den verkliga världen. "Fråga dig själv," sa Tora Stridh, "Kan vi göra detta bättre i XR än i verkligheten?" Medan vissa användningsområden – som virtuell prototypframställning, högriskträning och uppslukande samarbete – redan bevisar XR:s värde, är många områden fortfarande i flux. Framtiden för XR-möten är osäker, och det finns inga garantier att det kommer att bli lika oumbärligt som 2D-videokonferenser.
Nyfikenheten förblir dock den drivande kraften bakom XR:s utveckling. Som Bendz avslutade, "Det är värt att prova. Vi är på toppen av isberget, och de som experimenterar nu kommer att vara morgondagens ledare."