Hoppa till huvudinnehåll

XR:s påverkan på företag och framtidens arbetsplats

onsdag, mars 19, 2025

Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget, Virtual Worlds of Business, samlade innovatörer, forskare och branschledare för att utforska XR:s utvecklande roll och dess potential att transformera framtidens arbetsplatser.

Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

Tomas Bendz, Invajo, keynote speaker at Visual Arenas event Explore Virtual Worlds of Business

I den här artikel

  • Den utvecklande rollen för XR i affärer, från virtuell prototypframställning till uppslukande utbildning, och varför XR:s plats i digitala möten fortfarande utforskas.
     
  • Hur XR möjliggör innovation inom högriskindustrier, där team kan öva komplexa uppgifter i simulerade miljöer, vilket minskar kostnader och förbättrar säkerheten.
     
  • Betydelsen av nyfikenhet för att driva på XR-adoptionen, med insikter från Thomas Bendz om hur experimenterande och lärande från misslyckanden är drivande för XR-utvecklingen.
     
  • De spännande framstegen för XR Sweden, en nationell plattform finansierad av Vinnova, som syftar till att skapa ett sammankopplat XR-ekosystem över hela Sverige.
     
  • XR:s framtid inom affärsvärlden, med fokus på hur XR endast kan lyckas om det erbjuder betydande fördelar jämfört med traditionella metoder, som verklig prototypframställning och uppslukande samarbete.

Medan pandemin etablerade videokonferenser som ett viktigt verktyg, söker XR fortfarande sitt genombrott. Vid Virtual Worlds of Business diskuterade experter en avgörande fråga: Kan XR bli det nästa stora verktyget för samarbete? Med virtuell prototypframställning, uppslukande lärande och högriskträning som redan visar lovande resultat, är XR:s roll i digitala möten fortfarande osäker. Evenemanget erbjöd en forum för att undersöka om XR kan göra ett betydande avtryck i framtidens arbete.

XR:s potential – mer än bara virtuella möten

Tora Stridh, projektledare på Visual Arena, framhöll XR:s förmåga att skapa uppslukande 3D-miljöer. Hon påpekade dock att det fortfarande finns skepsis kring behovet av XR i daglig kommunikation. "Ja, du kan hålla ett möte i XR, men är det verkligen nödvändigt? Svaret är inte lika självklart som det var med Zoom," sade hon.

Tora betonade att XR:s framgång beror på att hitta användningsområden där virtuella världar erbjuder tydliga fördelar jämfört med verkliga eller 2D-alternativ. Virtuell prototypframställning är ett område där XR redan har visat sitt värde. "I XR kan team testa, finjustera och justera prototyper i en 3D-miljö innan de går vidare till fysisk produktion. Detta minskar kostnader, förkortar tiden till marknaden och förbättrar samarbetet."

Andra användningsområden för XR inkluderar högriskträning, där användare kan öva komplexa scenarier utan verkliga faror. "Från krocktester till farliga monteringslinjer erbjuder XR ett säkert utrymme för att öva och förbättra färdigheter," berättade Stridh.

Woman smiling on a stage

Tora Stridh, Project Manager, Visual Arena

Lära genom att göra: XR:s roll i utbildning och samarbete

Evenemanget utforskade också XR:s påverkan på lärande och samarbete. Tora och huvudtalare Thomas Bendz från Invajo betonade att lärande genom att göra i en simulerad XR-miljö inte bara förbättrar retention utan också bygger upp muskelminne – avgörande för komplexa uppgifter. "Vi har sett hur XR-utbildning sparar tid och pengar i industrier som hanterar komplicerade eller farliga monteringsuppgifter," förklarade Tora.

Båda talarna framhöll också XR:s potential att bryta ner geografiska barriärer, vilket möjliggör samarbete i realtid över kontinenter. "Tänk dig en ingenjör i Sverige som vägleder en annan i Japan genom en komplex reparation i ett delat XR-arbetsutrymme," tillade Tora.

Nyfikenhet driver XR-adoption – Thomas Bendz

Thomas Bendz, huvudtalare från Invajo, delade insikter om nyfikenhetens roll i XR:s utveckling. Bendz reflekterade över hur hans företag, som inte var bekant med XR-teknologi, kastade sig in i virtuella evenemang under pandemin. "På bara tre och en halv vecka hade vi 450 personer som deltog i ett virtuellt evenemang med VR-headset och datorer. Det fungerade för att vi var nyfikna," sa han.

Bendz jämförde denna period med de tidiga dagarna av alla nya teknologier: "Varje ny innovation möts av skepsis. Folk säger, ‘Varför bry sig? Teknologin är för långsam, för nischad.’ Men vi är vid början av något stort, och nyfikenheten driver oss framåt." Han delade också en berättelse om att skapa en digital tvilling av en examensceremoni.

Man standing on stage

"När man designar en digital miljö beter sig folk på sätt man inte förväntar sig. Nyckelfrågan är: Vad är målet? Vad är värdet? I XR måste syftet alltid vara tydligt."

Thomas Bendz, Invajo


XR Sweden: Bygger en nationell plattform för innovation

Evenemanget visade också på utvecklingen av XR Sweden, en förstudie finansierad av Vinnova. Visual Arena och Epicenter undersöker om Sverige behöver en nationell XR-plattform och hur den bör struktureras för att stödja XR-utveckling.

Albert Bengtson från Epicenter förklarade att XR-marknaden är fragmenterad: "Folk vet inte vad de ska köpa, och det finns en utmaning att få rätt kunskap ut. Att nå ut till folk över hela Sverige med specialiserad kunskap är svårt." För att ta itu med detta arbetar XR Sweden på att skapa ett mer sammanlänkat XR-ekosystem. Ett mobilt innovationscenter – en buss – kommer att resa över Sverige för att erbjuda XR-utbildning och demonstrationer till både stora och små städer, vilket hjälper till att överbrygga kunskapsklyftan och mogna marknaden.

Man standing on stage and talking to the audience

Albert Bengtson, Epicenter, Co-Leader XR Sweden


Martin Högenberg från Visual Arena betonade vikten av att erbjuda tillgängligt stöd, särskilt för industrier som mobilitet, där XR:s potential ofta är svår att förstå. "Om du arbetar inom mobilitet kanske du inte förstår XR:s värde," sa Martin. XR Sweden-plattformen syftar till att skapa förståelse och stödja adoption, samtidigt som den hjälper till att skapa ett mer enat XR-community över hela landet.

Martin betonade också att XR:s utveckling kommer att drivas genom samarbete och utbildning: "XR kommer inte att utvecklas på egen hand. Det kommer att utvecklas genom AI inom en mycket snar framtid. För att möjliggöra detta behöver vi en icke-kommersiell, neutral plattform som folk kan lita på." Plattformen kommer att fungera som en mötesplats för forskare, utvecklare, skapare och företag att komma samman, samarbeta och skapa lösningar med XR-teknologi.

Plattformen kan koppla samman människor och hjälpa industrier att förstå de transformativa möjligheterna med XR.

Man standing on stage talking

"Det här initiativet handlar om att koppla samman människor i samhället," avslutade Martin. "Det handlar om att skapa ett utrymme där idéer kan flöda fritt och där Sveriges XR-ekosystem kan blomstra."

Martin Högenberg, Visual Arena, co-ledare för XR Sweden


Framåt: Var kommer XR att lyckas?

Konsensusen från evenemanget var tydlig: XR kommer att blomstra där det ger mer värde än den verkliga världen. "Fråga dig själv," sa Tora Stridh, "Kan vi göra detta bättre i XR än i verkligheten?" Medan vissa användningsområden – som virtuell prototypframställning, högriskträning och uppslukande samarbete – redan bevisar XR:s värde, är många områden fortfarande i flux. Framtiden för XR-möten är osäker, och det finns inga garantier att det kommer att bli lika oumbärligt som 2D-videokonferenser.

Nyfikenheten förblir dock den drivande kraften bakom XR:s utveckling. Som Bendz avslutade, "Det är värt att prova. Vi är på toppen av isberget, och de som experimenterar nu kommer att vara morgondagens ledare."

Vill du veta mer?

Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

XR Sweden - The realities collective

I XR Sweden utforskar vi möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Studien, som leds av Visual Arena och Epicenter, syftar till att validera potentialen för XR Sweden genom...
man son är upplyst i studio med färgglada färger

Martin Högenberg

Visual Arena
Programansvarig
martin.hogenberg@lindholmen.se
+46 (0)706092913
Personer som arbetar framför en stor skärm

Visualisering som verktyg för industrins elektrifiering av tunga transporter

2025-10-28
För att påskynda elektrifieringen av tunga transporter har Visual Scale utvecklat nya sätt att visualisera energi- och infrastrukturbehov. Genom att omvandla komplex data till tydliga bilder och...
kvinna som pratar inför en grupp av personer

Att leda från framtiden

2025-10-28
I en tid där förändringstakten utmanar våra invanda sätt att tänka, samlades nyligen en utvald skara av tjugo ledare, innovatörer och tänkare på Visual arena. Det var den första träffen i...
Illustration av två personer som befinner sig i ett istäcktlandskap

Studie: VR gör klimatförändringar mer påtagliga och verkliga

2025-10-17
På Göteborgs Filmfestival fick över 700 personer möjlighet att stiga in i en virtuell verklighet för att uppleva klimatförändringarnas effekter på Svalbard. Denna aktivitet genomfördes som del av...
Personer med vr-glasögon, operasångare, dansare, musiker i en härlig fartfylld bild.

GöteborgsOperan inkluderar fler med ett virtuellt Operahus – med Visual Arena som kompass

2025-10-10
Från insikt till innovation: när GöteborgsOperan nu lanserar världens första virtuella operahus är det resultatet av ett flerårigt samarbete där innovationsplatformen Visual Arena stod för en viktigt...
Film i filformatet GIF, visuella linjer, person som skrollar på mobil, pojkesöga som lyses upp av skärmljus

New ways of telling your story

2025-10-06
Är du verksam inom film, TV, spel, media, VR eller upplevelseindustrin? Nu är vi tillbaka med höstens stora evenemang som snackar innovation och utveckling inom det audiovisuella medielandskapet.
collage av två bilder: Porträtt av man + en bild som visar en grupp av personer som står i en ring.

Nationell innovationsplattform för att stärka Sveriges konkurrenskraft i en digital komplex värld

2025-09-12
Visual Arena tillsammans med Visual Sweden, Wisdome och Epicenter tar nu initiativ till en nationell neutral innovationsplattform för att positionera Sverige som global ledare i människocentrerad XR...
Woman in room

Behind the scenes: så skapade vi en immersiv installation

2025-09-02
Vi har skapat en kort dokumentär som tar dig bakom kulisserna under de intensiva timmarna innan premiären av den immersiva installationen vi byggde tillsammans med våra partners. I filmen berättar...
A moving image of people moving with VR headsets

Narrative XR Lab 2025: Nya berättarformer växte fram i årets labb

2025-08-25
Årets Narrative XR Lab 2025 samlade kreatörer och teknologer från en rad olika fält för att tillsammans utforska framtidens berättande. Under två månader växte nya idéer och prototyper fram bland...
Bild av kvinna, svartvitt fotografi, det står XR stort över hela fotot.

Dream: Innovativ teater med XR-teknik blir publika föreställningar under Göteborgs kulturkalas 2025

2025-08-18
Projektet Dream, utvecklat inom Visual Arenas residensprogram Residency for Innovators in Art (RIA), har utforskat nya sätt att förena teater, spel och digital teknik. Efter projektets avslutning...
Kvinna står och pratar med en man vid ett vattenbryn, bortom vattnet tornar en stadssilluett upp

AI-agenter ger liv åt digitala tvillingar: ny förstudie visar på potentialen i att simulera mänskligt beteende i stadsutveckling

2025-07-10
I takt med att digitala tvillingar blir ett allt vanligare verktyg inom stadsutveckling växer behovet av att även inkludera människan i modellerna. Genom projektet AI-agenter ger liv åt digitala...
Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Studie pekar på behovet av ett nationellt ekosystem för immersiv intelligens

2025-06-27
En ny förstudie, ledd av Visual Arena och Epicenter med stöd från Vinnova, visar att Sverige står inför en möjlig nästa fas: att bygga ett nationellt ekosystem för immersiv intelligens – en förmåga...
person in immersive enviornment

Från skärm till rum: Vad vi lärde oss av att bygga en immersiv upplevelse från grunden

2025-06-25
Hur skapar man närvaro, delaktighet och känslomässig förankring i en tid där 2D-ytor inte längre räcker? I Visual Arenas senaste innovationsprojekt byggdes en immersiv installation från idé till...
Bild av kvinna, svartvitt fotografi, det står XR stort över hela fotot.

Att utforska berättande bortom gränserna

2025-06-09
Vad händer när teater möter XR och publiken blir en del av berättelsen? Det var precis det som Fearsome Thing ville utforska under sitt konstnärsresidens på Visual Arena.
Gorki Glaser-Müller

Så blir Gothenburg film studios en enorm tvättstuga

2025-05-02
Den 2 maj förvandlas Gothenburg film studios till en enorm tvättstuga. Besökare kan gratis stiga in genom ett draperi av lakan och medverka i det sinnesutvidgande experimentet, där konstnärer och...
Man på scen

“Multiagentsystem kommer transformera all form av verksamhet”

2025-04-08
AI revolutionerar redan många olika sektorer, men varför är det just nu tid att utnyttja dess potential? Visual Arenas evenemang From AI Opportunities to Regulatory Challenges sökte svar på den frågan...
Människor framför stor skärm, de sitter på golvet och samtalar

Innovativt forskningsprojekt visar på potential för dramapedagogik, pedagogisk iscensättning och visualisering i undervisning

2025-03-23
Teatrar som undervisningsmiljöer är ett transdisciplinärt forskningsprojekt som undersöker hur dramapedagogik, berättelser, scenografi, visualisering och olika material kan användas för att skapa...
Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

XR:s påverkan på företag och framtidens arbetsplats

2025-03-19
Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget...
Audiovisual Day

Audiovisual Days är tillbaka 2025

2025-03-10
Vi är glada att berätta att Audiovisual Days är tillbaka 2025. Finansierat av Västra Götalandsregionens kulturnämnd bjuder vi återigen in till ett fullmatat event på Visual Arena, Lindholmen Science...
Ett collage av person i svartvitt, en person ger en kratta till en annan.

Matplikten – en framtid där matförsörjningen blir allas ansvar

2025-02-18
Hur skulle ditt liv förändras om du behövde arbeta fyra veckor om året för att säkra vår matförsörjning? I framtidsprototypen Matplikten utforskas idén om ett samhälle där alla bidrar till ett...
Collage två porträttbilder på en man och en kvinna, mellan dem syns en rosa ruta där det står OPERAVERSE

GöteborgsOperans innovationsprojekt – Kan nya medier sänka trösklarna?

2025-02-17
GöteborgsOperan inledde ett spännande innovationssamarbete med Visual Arena, inom ramen för vårt Partner+-program, för att undersöka hur ett virtuellt operahus kan göra scenkonsten mer inkluderande...
En illustration som visar en immersiv upplevelse

Visual Arena leder projekt för den immersiva utvecklingen i Göteborg

2024-12-12
Visual Arena ser starka signaler från vårt nätverk och globala trender om att nu är rätt tid att utforska den omvälvande potentialen hos immersiva installationer i Göteborg. Från det här har vi nu...
3d visualization over Gothenburg

Nytt projekt ger liv åt digitala tvillingar genom AI-agenter

2024-12-11
Livet i en stad handlar om dess invånare. Med hjälp av AI-agenter, tränade på mänskliga beteenden, kan vi skapa mer kompletta digitala tvillingar av städer. Vilket värde kan det tillföra att människan...
Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Innovationsprojekt undersöker möjligheterna för en nationell XR-plattform

2024-12-10
Vinnova har nu gett klartecken till en genomförbarhetsstudie för att utforska möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Projektet, som leds av Visual Arena och Epicenter...
buttons falling on a blancket

Forskningsprojekt utforskar hur dramapedagogik, visualisering och scenografi kan bidra till utbildning

2024-11-20
Hur kan teatrar bli en del av utbildningen och främja innovativa undervisningsmetoder? Hur blir visualisering ett verktyg i dramapedagogiska processer och skapar nya undervisningsvärldar? Projektet...