Narrative XR Lab
Narrative XR Lab är ett kreativt labb på Visual Arena, här utvecklas och utforskas konstnärligt berättande i Extended Reality (XR).
Här får grafiker, manusförfattare, spelutvecklare, projektledare, regissörer, programmerare tillgång till teknik och handledning av experter för att utveckla en XR-idé.
Viktiga datum för dig som antagen
- Introduktion: 26 oktober, Visual Arena, 13:00 - 17:00
- Narrative XR Lab besöker Play Labs Film, performance & spelfestival i Skövde, deltagare besöker på egen hand, 27 oktober
-
DIY VP-introduktion & workshop, Gothenburg Film Studios, 31 oktober
-
Dan Sanquist från Valand lär ut 180 och 360 filming, 3 nov 09:00 - 12:00
-
May Abdalla från Anagram, vinnare av Venedig film fest VR sektion 2022 och jurymedlem i år. Q&A. 9 november - Du måste registrera dig själv på den här då det är ett externt event
-
Interactive Storytelling & games, Rebeca Rouse, Playlab, 10 november
-
HDK-Valand, Göteborgs universitet ger föreläsning i konst och spel, 17 november, 13:00 - 14:30
-
Mads Dambo, producenten till Venedigvinnaren 2021 för End of Night. Just nu är Mads aktuell med Caspar AI, där en AI-modell av en känd filmskapare ska regissera en film. 24 november, 11:00 - 12:30
-
Visual Arena pratar design och storytelling med efterföljande workshop,1 december
-
7/12 13:00 - 14:30 En case study av ett pågående VR-verk i utveckling - Kråkslott - av Ismaila Jallow.
Ismaila kommer att delge sina tankar och reflektioner kring process, format och erfarenheter under utvecklingen. Varför XR? Vad händer när olika teknologier möts? Och hur förhåller man sig till ett format där berättarspråket fortfarande håller på att definieras?
Paul Blomgren ger en bild av finansieringssituationen för XR-verk i Sverige och delar med sig av sina tankar kring producentskap & omvärldsanalys.
14:30-16:00 Möjlighet att uppleva ett utsnitt av VR-upplevelsen Kråkslott
Plats: Gothenburg Film Studios, Studio 2
Polstjärnegatan 10
-
Bombina Bombast 13:00-17:00 på Gothenburg Film Studios, Studio 3, 13:00 - 17:00, 12 december.
13:00-14:30 Masterclass (offentlig)
Paus
15:30-17:00 Slumberland/demo (endast för Narrativ XR-deltagare)
-
Erik från RISE, ger presentation om interaktivitet o spel + Handledning och verifiering av ideer samt format, 12:00 - 16:00, 15 december
- Slutpresentation inför extern publik: Visual Arena, 19 december, 14:00 - 16:00 (för externa, anmäl dig här) (13:00 - 17:00 för deltagare i labbet).
Extended Reality (XR), där medier som VR, AR & MR ingår, växer och utforskas av allt fler aktörer. Här utforskar deltagare i labbet som har sin hemvist på Visual Arena konstnärligt berättande i mediet, stärker sin kompetens och skapar idéer tillsammans i tvärdisciplinära grupper bestående av regissörer/kreatörer/konstnärer, grafiker/spelutvecklare och projektledare.
Samarbetspartners och finansiering
Projektet Narrative XR Lab genomförs av Visual Arena på Lindholmen Science Park i samarbete med FilmCloud / Förvaltningen för Kulturutveckling, Västra Götalandsregionen, Gothenburg Film Studios, RISE, HDK-Valand, Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen, Högskolan i Skövde och Film&TV vid Lindholmen Science Park.
Denna satsning är möjlig tack vare stöd från Västra Götalandsregionens kulturnämnd.
Event som är öppna för alla
Dan Sanquist from HDK-Valand teaches 180 and 360 filming
“Everything you feel is real” – Designing for the internal world using immersive technology
Visual Culture: Games & Game Arts
AI’s evolving role in cinema & storytelling
XR with Bombina Bombast
Insights and idea presentations about storytelling in XR
Skapar idéer i stöd av industriledare inom XR.
I grupperna arbetas det tillsammans för att ta fram en idé men de får även få stöd från våra projektpartner:
- Gothenburg Film Studios
Gothenburg Film Studios ger handledning för 360 graders video och virtual production samt planerar och genomför föreläsningar och praktiska workshops.
- RISE - Research Institutes of Sweden
RISE bidrar med utbildning och handledning i hur berättande och narrativ kan faciliteras genom spel- och interaktiv teknik. RISE tillgängliggör även utrustning och metodik som härrör dessa områden.
- HDK-Valand – Högskolan för konst och design, Göteborgs universitet
HDK-Valand är aktiva i arbetet kring workshop och kurera seminarier/paneldiskussioner kopplat till VR. -
Förvaltningen för kulturutvecklingen
Förvaltningen för kulturutvecklingen skapar förutsättningar för att innehåll och erfarenheter i projektet tillgängliggörs för en bredare och större publik i form av seminarier, presentationer eller öppna workshops. -
Film & TV på Lindholmen
Film & TV kommer är aktiva i spridning av information kring projektet i deras nätverk. De möjliggör även för deltagarna att skicka in era idéer till de finansieringsutlysningar som Film & TV genomför 2023 / 2024. -
Högskolan i Skövde
HiS driver en internationellt dataspelsutbildning sedan många år men också nya PlayLab. PlayLab faciliteras av Future
Media Theatre och är ett nytt högteknologiskt performance- och forskningsrum i Skövde, fokuserat på
experimenterande i skärningspunkten mellan spel, spelteknologier och performance, samt samarbete mellan
forskare, professionella artister, ungdomar och samhällsmedborgare
Är du intresserade av XR och vill läsa mer om vad vi gör inom området?
VR som empatimaskin: Design för en hållbar livsstil
Expanderad refotografi
Projektet Narrative XR lab är en nytappning av en tidigare projektserie som har genomförts tre omgångar där deltagarnas arbete fått stor synlighet och genomslagskraft. Den här omgången läggs större fokus på idégenerering och nätverkande.