Hoppa till huvudinnehåll

First the Air is Blue: immersiv teknik, musik och visuellt berättande

Kvinna står på scen omgiven av immersiva visuella konstverk, tittar ut mot publiken
Kvinna står på scen omgiven av immersiva visuella konstverk, tittar ut mot publiken

Som en del av Visual Arenas konstnärsresidens (Residency for Innovators in Art), har Alicia Lazaro Arteaga och Akshay Sarode utforskat samspelet mellan immersiv teknik, musik och visuellt berättande. I projektet First the Air is Blue bjöds publiken in till fyra dynamiska sessioner där en sinnesdriven upplevelse tog form och utvecklades genom feedback i realtid.

Intervjuer

Gradient
Kvinna sitter och spelar gittar omgiven av immersiva visuella konstverk

En ny ingång till konst: Att utvecklas genom transparenta feedbackloopar med publiken

Under residensets gång utvecklades First the Air is Blue till en djupt meditativ och känslomässigt resonant upplevelse. Genom att väva samman interaktiva element med immersiva visuella uttryck och ljud skapade varje session något nytt – en bro mellan konst och publik, teknik och känsla. Så här såg utvecklingsresan ut:

Session 1: Immersion och emotionell kontakt

I den första varianten introducerades publiken till en lugn, meditativ miljö där ljud, ljus och visuella effekter samverkade sömlöst. Målet var att väcka emotionellt engagemang och skapa en rofylld sinnesupplevelse. Feedbacken lyfte fram projektets emotionella djup, men pekade också på behovet av tydligare och mer engagerande interaktionspunkter.

Lärdom:
Emotionell immersion är avgörande men tydligheten i interaktionen behöver förbättras.

Tekniska detaljer inzoomade

Session 2: Fördjupade visuella lager och interaktion

Med publikens feedback som vägledning fokuserade nästa steg på att fördjupa både det visuella uttrycket och den interaktiva designen. Tygskikt och ekande röstlager tillförde komplexitet till upplevelsen. Ändå kvarstod behovet av tydligare interaktionslogik. Atmosfären – drömsk och mystisk – fascinerade deltagarna.

Lärdomar:

  • Ett multisensoriskt designgrepp (ljus, ljud, textil) förstärker upplevelsen.
     
  • Publiken efterfrågar tydligare sätt att interagera och delta aktivt.
Color and visuals on stage

Session 3: Förbättrad användarinteraktion

Allt eftersom projektet utvecklades fördjupades arbetet med hur användaren engageras. Flera deltagare uttryckte att även om ljud och visuella element var fängslande, så saknades en känsla av deltagande i interaktionen. Det behövdes en balans mellan passiv upplevelse och aktivt engagemang.

Lärdomar:

  • Intuitiv interaktionsdesign ökar delaktighet och förståelse.
     
  • Den lugna, känslomässigt laddade miljön var en stark kvalitet.
Color and visuals on stage

Session 4: Sammanfogning av teknik och konst

I den avslutande sessionen förenades alla delar – ljud, rörelse och visuellt berättande – till en sammanhängande och transformerande upplevelse. Publikens gensvar var överväldigande positivt, med ett betyg på 7,9 av 10. Användningen av rummet, rörelse och sånginslag med andra världsliga kvaliteter fick särskilt beröm. Några önskade tydligare narrativ kontext och bättre sittkomfort.

Lärdomar:

  • Den konstnärliga helheten skapade stark emotionell resonans. Det finns utrymme för mer narrativ vägledning.

Iterationens kraft: Vad vi har lärt oss

Genom sin utveckling visade First the Air is Blue hur viktigt ett iterativt och feedbackdrivet arbetssätt är. Varje session genererade nya insikter som gjorde det möjligt att förfina allt från interaktion till emotionell effekt. Resultatet blev en verkligt immersiv resa som förenade teknik och konst på ett sätt som berörde publiken och utmanade gränserna för interaktivt berättande.

Nyckelinsikter från processen:

  • Publikfeedback är avgörande för att förbättra både immersion och interaktivitet.
  • Kombinationen av traditionella konstformer och ny teknik skapar nya vägar till emotionellt engagemang.
  • En iterativ process gör verket till en upplevelse som berör på djupet.
Color and visuals on stage, people in the audience
Color, visuals and a woman singing on stage

Framåt: En modell för framtida konst och immersiva upplevelser

First the Air is Blue är mer än ett konstverk, det är en levande, föränderlig upplevelse som formas av sin publik. Visual Arenas residens gav en plattform för detta sätt att arbeta, och visar hur immersion, interaktivitet och berättande kan samverka för att skapa konst som faktiskt gör skillnad.

Projektet lägger nu grunden för vidare utforskning inom immersiv konst och teknik – med fortsatt ambition att inspirera, utmana och engagera.

Vill du följa med på resan?
Upplev mötet mellan konst och teknologi i First the Air is Blue – och upptäck hur kraften i berättande kan förändra hur vi relaterar till världen omkring oss.

Kvinna står på scen omgiven av immersiva visuella konstverk, tittar ut mot publiken

Residency for innovators in ART

Vi bjuder in dig som konstnär att bli en del av vår gemenskap och utforska nya gränser inom konsten genom vårt residensprogram i Göteborg. Som deltagare i vårt konstnärsresidens får du fri tillgång...
person in immersive enviornment

Visual Arena: en mötesplats för immersiva upplevelser i Göteborg

Visual Arena såg starka signaler från vårt nätverk och globala trender om att nu är rätt tid att utforska potentialen hos immersiva installationer i Göteborg. Tänk om det offentliga rummet kunde bära...
Gorki Glaser-Müller

Gorki Glaser-Müller

Visual Arena
Projektledare
gorki.glaser-muller@lindholmen.se
+46(0)70-790 48 46
Narrative VR Lab/ Framtidens biograf
Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Projekt

Visual Arena arbetar aktivt för att initiera och möjliggöra projekt genom att tillsammans med akademi, näringsliv, offentlig sektor och medborgare utveckla nya lösningar och sprida kunskap om hur...