GULD: Visualisering för att lära högstadieelever om biologisk mångfald
I innovationsprojektet GULD har visualisering använts för att göra komplexa samband mellan biologisk mångfald och ekonomi både begripliga och engagerande för högstadieelever. Genom ett användarcentrerat tillvägagångssätt har flera prototyper utvecklats och testats för att väcka elevernas engagemang och förståelse. Projektet har också involverat barnen som aktiva medskapare och därmed inte bara väckt lust att lära, utan även bidragit till en djupare förståelse av naturens samband och skapat motivation att agera.
Projektet har kombinerat forskning, kreativ design och användarcentrerade metoder för att göra det komplexa sambandet mellan biologisk mångfald och ekonomi både begripliga och engagerande för unga. I samarbete med Mistra BIOPATH, Experio Lab och Lunds universitet har vi utvecklat och testat 12 prototyper, inklusive en interaktiv escape room-upplevelse, som har visat sig väcka stort engagemang bland eleverna. Resultaten visar hur pedagogiska verktyg kan skapa verklig förändring och stärka elevernas förståelse av sambanden mellan natur och samhälle.
250 barn har varit involverade. 25 av eleverna har varit aktiva medskapare under hela projektets gång - något som har väckt lust att lära, bidragit till en djupare förståelse och motivation att agera.
En viktig lärdom är att elevernas engagemang ökar när de får kombinera upplevelsebaserat lärande med diskussioner om hur deras egna val påverkar både natur och samhälle. I tester av vår huvudprototyp, en interaktiv escape-room-upplevelse, såg vi hur barn samarbetade och använde både fysiska och digitala element för att lösa problem och reflektera kring lärdomarna.
Projektet är nu avslutat, och vi söker nya finansieringsmöjligheter för att skala upp och implementera lösningarna i olika lärmiljöer. Genom projektet har vi lärt oss att nyfikenhet och engagemang hos unga kan väckas när komplexa frågor presenteras på ett sätt som kombinerar lek, lärande och reflektion. Vi hoppas att dessa insikter kan bidra till en mer hållbar framtid.
Insikter från projektet
Visualisering skapar engagemang och insikter
Visualisering har använts för att göra komplexa samband begripliga och intressanta för målgruppen. Genom att presentera data på ett visuellt tilltalande sätt kan vi effektivt kommunicera komplexa idéer och skapa engagemang.
Användarcentrerad design är avgörande
Genom att involvera elever, lärare och andra intressenter i alla faser av projektet har vi skapat relevanta och engagerande lösningar. Projektet har tillämpat ett användarcentrerat arbetssätt där prototyper har testats, utvärderats och förbättrats med användarnas input. Barnen har inte bara varit deltagare utan också aktiva medskapare, vilket har skapat en positiv energi och vilja att lära.
Upplevelsebaserat lärande ger djupare förståelse:
Genom att uppleva, utforska och interagera i en fysisk miljö har deltagarna kunnat knyta en personlig koppling till naturen, vilket har stärkt deras motivation att agera. Att befinna sig i naturen kan stärka förståelsen för biologisk mångfald.
Balans mellan lek och lärande
Barn och unga föredrar interaktiva och roliga lärmetoder, inklusive spel och fysiska aktiviteter. Det är viktigt att hitta en balans mellan lekfullhet och kunskapsinhämtning för att hålla intresset vid liv. Gamification och korta, relaterbara aktiviteter engagerar barnen.
Balans mellan lek och lärande
Barn och unga föredrar interaktiva och roliga lärmetoder, inklusive spel och fysiska aktiviteter. Det är viktigt att hitta en balans mellan lekfullhet och kunskapsinhämtning för att hålla intresset vid liv. Gamification och korta, relaterbara aktiviteter engagerar barnen.
Integration av ekonomi och biologisk mångfald är utmanande
Det har visat sig svårt för unga att koppla biologisk mångfald till ekonomiska system. Det är viktigt att hitta sätt att visa sambanden på ett begripligt och engagerande sätt.
Fokusera på handlingskompetens och framtidshopp:
Utbildningen ska ge unga verktyg för att agera, både individuellt och kollektivt, samt skapa en positiv framtidsvision. Det är viktigt att undvika skuldbeläggning och istället fokusera på hur man kan göra skillnad.
Mångfald berikar processen:
Genom att inkludera människor med olika bakgrunder, erfarenheter och perspektiv har projektet kunnat skapa lösningar som är relevanta för en bred målgrupp. Detta inkluderar elever från olika skolor, lärare med skiftande pedagogiska förhållningssätt, samt yrkesverksamma och studenter från olika utbildningsnivåer och discipliner. Mångfalden har utmanat antaganden och bidragit till en mer dynamisk utvecklingsprocess. Projektet har involverat ca 290 personer, där cirka 250 st varit barn.
Lusten att lära är en viktig drivkraft:
Projektet har fokuserat på att väcka nyfikenhet och engagemang snarare än att bedöma deltagarnas kunskaper. Genom att ställa frågor som provocerar och inspirerar har man skapat en miljö där deltagarna vill fortsätta lära.
Prototypernas utveckling
Projektet har utvecklat och testat flera prototyper, från enkla spel till interaktiva stationer och immersiva upplevelser. Genom en iterativ process har prototyperna förbättrats kontinuerligt utifrån feedback från användarna. Under projektets gång har 12 olika prototyper tagits fram och testats på målgruppen.
Den slutgiltiga prototypen är en fysisk och digital upplevelse i form av ett escape room där deltagarna utforskar olika teman med fokus på biologisk mångfald och ekonomi. Denna prototyp består av fyra stationer med olika teman: mat, kläder, hobby och framtid, där varje station har ett specifikt fokus och en uppgift att lösa.
Barnens Delaktighet – En Källa till Positiv Energi och Lärande
Ett unikt och kraftfullt inslag i projektet GULD har varit det kontinuerliga inkluderandet av barn genom hela processen. Barnen har inte bara varit deltagare i tester av prototyper, utan också aktiva medskapare. Detta arbetssätt har skapat en positiv energi och en vilja att lära som framgår tydligt i våra resultat – från enkätsvar till observationer och intervjuer.
I det sista testet av prototypen såg vi hur barnen tog på sig roller och interagerade med varandra på ett sätt som skilde sig från det traditionella klassrummet. Vid val av karaktärer och tillhörande tillbehör blev de engagerade och diskuterade livligt sina val, vilket satte tonen för resten av upplevelsen. Genom att ge barnen friheten att samarbeta och fatta beslut tillsammans skapades en atmosfär av nyfikenhet och kreativitet. De löste uppgifter med fokus och visade prov på samarbetsförmåga, problemlösning och kritiskt tänkande – allt medan de hade roligt.
Vi såg också att detta inkluderande arbetssätt förstärkte deras engagemang och vilja att bidra till något större. När de själva fick forma och påverka upplevelsen kände de sig delaktiga, vilket ökade deras intresse för både ämnet och projektet. Deras idéer, kommentarer och reaktioner gav projektet ovärderliga insikter, vilket gjorde prototypen starkare och mer anpassad till målgruppen.
Resultaten visar att detta tillvägagångssätt inte bara lärde barnen om biologisk mångfald och ekonomi, utan också motiverade dem att vilja lära ännu mer. Den energi och glädje som skapades har varit en viktig motor i projektet, och det understryker kraften i att involvera barn som aktiva medskapare snarare än passiva mottagare.
Inspiration och framtid
GULD-projektet har visat hur visualisering och ett användarcentrerat arbetssätt kan skapa transformationslärande. Genom att inkludera olika perspektiv och ge deltagarna en aktiv roll i processen kan vi skapa mer engagerande, effektiva och relevanta utbildningsmaterial. Vi hoppas att våra erfarenheter inspirerar fler att utforska kraften i visualisering och det användarcentrerade arbetssättet för att möta komplexa samhällsutmaningar. Projektet stödjer flera av FN:s hållbarhetsmål, inklusive mål 4 (God utbildning för alla), mål 13 (Bekämpa klimatförändringarna), mål 15 (Ekosystem och biologisk mångfald) och mål 17 (Genomförande och globalt partnerskap).
Genom denna sammanfattning hoppas vi inspirera fler att se potentialen i att använda visualisering och användarcentrerade metoder för att skapa engagerande och effektfullt lärande, samtidigt som vi främjar en djupare förståelse för biologisk mångfald och hållbar utveckling. Projektets resultat visar på en ökad förståelse för hur ekonomiska beslut påverkar naturen och hur man kan arbeta för att skapa en mer hållbar framtid.
Är ni intresserade av att dra nytta av resultaten och det lärande projektet skapat, kontakta Programledare Martin Högenberg.