Narrative VR Lab 2
Tre antagna piloter till projektet Narrative VR Lab.
Narrative VR Lab är på gång med tre VR-projekt som har fått stöd för att skapa varsin pilot. De som får möjlighet att berätta sin historia på ett innovativt sätt är: STM16:9FTT VR av Nicole Neidert, Regrets av Niklas Rydén och Curious X av Ismaila Jallow.
Presentation av deltagare
SKINNING/TRUE MESH/16:9fulltimetexture
av Nicole Neidert
Projektet genomförs i samarbete med Linnea Bågander och Joakim Envik Karlsson
Bakgrunden till projektet är tanken att våra kroppar alltid är förenade med våra kläder och att vi uppfattas som ett med våra kläder. Syftet är att låta materiella och virtuella möjligheter mötas i ett interdisciplinärt samarbete genom 3D-animation. Projektets vision är att undersöka kroppens gränser genom material och rörelse.
STM16:9FTT_VR bjuder in till ett besök i en surrealistisk drömvärld där gränser för kropp och rum suddas ut. Man inspireras av 3D-animationer och skapar egna tolkningar genom kostym och koreografi. Se ovan bild, för exempel på kostym.
”Vi vill närma oss en 3D-animerad känsla i videoserien. 3D-animationer är uppbyggda av ett antal olika beståndsdelar som samtliga sker inuti en dator. Dessa är skulptur, skelett (rigging), kamera, textur och ljus. Vi kommer att översätta dessa komponenter till en IRL-setting där vi arbetar med kamera, kropp, rörelse, kostym, ljus och rum.”
Genom att arbeta med perspektiv, filtrering och förhöjning blir kameran en aktör istället för en observatör. För att åstadkomma detta kommer kamerans rörelser koreograferas noggrant och vara i harmoni med dans och kostym. Piloten är först ut i en serie om nio filmer.
Nicole Neidert är sedan 2012 koreograf och dansare. Hon har ett intresse för excentriska rörelsekvaliteér och interdisciplinära samarbeten. STM16:9FTT_VR är ett samarbete med fotograf Joakim Envik Karlsson och modedesigner Linnea Bågander.
Regrets
av Niklas Rydén
Projektet genomförs i samarbete med NewOpera CO
NewOpera CO spelar nyskriven musikteater. Deras senaste elektronopera Regrets har spelats live på scenen Atalante. Det är en gripande berättelse om ånger, skuld och försoning.
I projektet vill projektledaren Niklas Rydén undersöka om VR kan förmedla den speciella närhet som uppstår mellan publik och skådespelare vid live-föreställningar. Genom att använda 360-gradersfilm och ljud vill projektet skapa förståelse om hur VR kan användas bäst inom teatern för att kommunicera berättelsen.
”I denna pilot vill vi filma och ljudlägga en del av föreställningen, för att pröva kvaliteten i upplevelsen och lära oss hur det bäst blir ett resultat som omfamnar betraktaren och kommunicerar den berättelse som står i centrum.”
"Vi kommer att filma sångarna i 360 grader, placera dem i ett virtuellt rum, addera förhöjande visuella tillägg och göra ljudet rumsligt realistiskt. Allt detta som en testpilot som skall upplevas i ett VR-headset".
Niklas Rydén är konstnärlig ledare för scenen Atalante och NewOpera CO där han arbetar med musik, text och film. Sedan 2017 har Atalante jobbat med VR i form av en app som tar med besökarna på en virtuell resa.
Curious X
av Ismaila Jallow
Projektet genomförs i samarbete med Curious Brown AB
Curious X betraktas av projektledaren Ismaila Jallow som kunskapsspridande storytelling. Syftet med projektet är att lära samhället mer om de vars berättelser tidigare inte blivit förevigade på landets gator och torg. Curious X är en del av ett större transmedialt projekt som består bland annat av långfilmen Nyfiken brun och en VR-buss.
"Pilotprojektet jag vill göra genom Narrative VR Lab går ut på att syna den koloniala historia som flera av de ’hjältar’ som syns på våra gator är en del av; och genom AR ersätta dessa med andra historier som hittills inte fått plats på torgen."
Visionen är att skapa en image åt Göteborg som Nordens ledande XR-stad samt en AR-plattform. Plattformen ska fungera som en streamingtjänst för AR, där konstverk och spelupplevelser med mera förhöjer verkligheten. Curious X är projektet som ska påbörja resan för att uppnå visionen.
Ismaila Jallow är regissör, manusförfattare, fotograf och klippare. Sedan 2018 driver han företaget Curious Brown AB. Företaget är verksamt inom VR och filmproduktion.