Hoppa till huvudinnehåll

Teatrar som undervisningsmiljöer

buttons falling on a blancket

Välkommen till Teatrar som undervisningsmiljöer, ett konstbaserat utbildningsprojekt i aktionsforskning, stödd av Lapplands universitet och en del av Visual Arenas Residency for Innovators in Art.

Projektet leds av Salti Theodora, doktorand vid Lapplands universitet, och syftar till att utforska hur utbildningsmiljöer utanför den vanliga universitetsklassrummet, såsom teatrar, kan användas i undervisningsprocessen. Deltagarna får uppleva hur den fysiska miljön kan bidra till deras undervisning som en "tredje pedagog".

Projektet
Hur kan fysiska rum, särskilt teatrar, interagera med människor på ett sätt som förbättrar undervisningsmetoder? I detta projekt undersöker vi hur material som ljud, ljus och scenobjekt kommunicerar med deltagarna under dramapedagogiska sessioner. Genom fem sessioner under två månader kommer lärare och lärarstudenter att delta i immersiva, praktiska utforskningar av hur teatermiljön kan fungera som en "tredje pedagog".

Deltagarna kommer att experimentera med ljud och ljus, rekvisita och material och använda dramapedagogiska tekniker som rollspel, improvisation och scenografi.

Visual Arena, med sina visuella och multisensoriska verktyg, fungerar som plattform för forskningen och gör det möjligt för deltagarna att stiga in i världar som expanderar de traditionella klassrummen – oavsett om det är att återskapa en havsmiljö, en skog eller en trädgård.

Gradient
buttons falling on a blancket

Mål

  • Innovativ pedagogik: Vidga vår förståelse för relationen mellan fysiska rum och undervisning genom dramapedagogik.
     
  • Förskoleutbildning: Utrusta framtida lärare med verktyg för att använda teatern som ett undervisningsredskap och erbjuda nya sätt att engagera elever utanför de traditionella klassrumsmiljöerna.
     
  • Samarbete och experimentering: Stärka samarbetsbroar mellan utbildningsprogram och kulturella institutioner som teatrar, för att skapa rika, multisensoriska utbildningsmiljöer.
     
  • Förstärkning genom rummet: Möjliggöra för lärare att flytta sin undervisning utanför det traditionella klassrummet och utnyttja miljön som en "tredje pedagog" för att fördjupa lärandeupplevelser.
Gradient

Resultat och insikter hittils

Professionell utveckling genom dramapedagogik och pedagogisk iscensättning

Deltagarna i projektet, som bestod av både förskollärare och grundskollärare, upplevde dramapedagogiken i samband med pedagogisk iscensättning som ett helt nytt verktyg som de tidigare inte hade fått möjlighet att arbeta med. Många av dem beskrev att de nu kände sig modigare och bättre rustade att integrera dessa metoder i sin undervisning.

Deltagarna fick under projektet utforska olika estetiska uttrycksformer och dramapedagogiska strategier som dans, teckning, skrivande-i-roll, lärare-i-roll, docktillverkning, och improvisation, samtidigt som de fick en djupare förståelse för hur dessa kan integreras med berättelser, material och pedagogisk iscensättning i undervisningen.
 

Personer sitter i miljö och skriver på papper

– På något konstigt sätt måste jag beskriva att jag känner mig mer modig. Att jag fått gå in och ur roller, reflekterat, lyssnat, förstått, tagit med mig till förskolan, levt ut, skrattat, gråtit, förundrats, lärt mig och kommit underfund med att jag kan, vågar och vill definitivt att barnen jag möter i mitt yrke ska få uppleva detta uttryckssätt

berättar Anna, förskollärare.

Personlig utveckling genom dramapedagogik och pedagogisk iscensättning

Flera deltagare upplevde också att deras personliga kreativa färdigheter stärktes och deras kommunikativa repertoar berikades genom att utforska olika uttrycksformer och våga testa olika estetiska lärprocesser. Deltagarna uttryckte att den iscensatta miljön med material, ljus, ljud och visualisering, som samspelade med berättelsen stimulerade deras fantasi och möjliggjorde att de kliver in i olika roller.

 

Himmel, färger och tyg i studio

– Atmosfären var magisk! Den skapade trygghet för alla, vilket gjorde att vi aldrig begränsades till att utforska de olika momenten. Dorina är så lyhörd, nyfiken och tydlig,

säger Lisa, förskollärare.

En annan förskollärare, Yolanda, beskrev hur den omgivande miljön förstärkte hennes förmåga att leva sig in i berättelserna som skapades:

– Den omgivande miljön med ljud av fåglar, ljussättning och iscensättning av naturen förstärkte min förmåga att fördjupa mig i berättelsen.

– Alla mina sinnen triggas och för en stund ”glömmer” jag mig själv och allt annat som händer i livet och bara är i dessa världar med mina vänner,

berättar Anna, förskollärare.

Miljömedvetenhet genom dramapedagogik och pedagogisk iscensättning

En central aspekt av projektet var hur deltagarna genom dramatiska roller och iscensatta miljöer kunde utveckla en djupare förståelse för naturen och miljömedvetenhet. Genom att kliva in i rollen som olika varelser från naturen upplevde de på ett konkret sätt de utmaningar som dessa ställs inför.

Deltagarnas insikter under projektet visade hur dramapedagogik i samband med den iscensatta miljön kan vara ett kraftfullt verktyg för att kliva in i roller, vidga perspektiv, samt öka både miljömedvetenhet och empati för andra varelser.

 

Personer framför stor skärm

– Att beskriva vad blomman skulle säga, genom att jag blir den här blomman som är själv i trädgården, var upplysande. Jag tänker på vikten att kunna ta sådana roller genom drama. Vi människor brukar inte ha sådana roller. Vi har makt. Att klippa ut blommorna var en chock...när Dorina plockade upp alla blommor var det också ett chockande moment…Det var en konkret sätt att uppleva problematiken. Konkreta upplevelser är viktiga för mina elever,
 

 berättar Danai, grundskollärare.

Sammanfattning och framtida planer

Projektet har redan visat på stora framsteg, både i deltagarnas professionella och personliga utveckling samt i deras förmåga att integrera dramapedagogik och pedagogisk iscensättning i sin undervisning. En längre film som sammanfattar hela projektet kommer snart att visas på Visual Arena, och ytterligare forskningsartiklar är under produktion.

 

Kvinna står framför publike och presenterar

Forskaren Theodora Salti, som leder projektet, ser fram emot att fortsätta utveckla och sprida dessa metoder i skolmiljöer och teatrar och hoppas att fler pedagoger kommer att få möjlighet att använda dramapedagogik och pedagogisk iscensättning i framtiden.

På Visual Arena tror vi på att tänja på gränserna för vad olika utrymmen kan erbjuda. Teatrar är platser där multisensoriska upplevelser väcks till liv, och detta projekt strävar efter att frigöra deras potential som undervisningsmiljöer. Visual Arenas teknik gör det möjligt för deltagarna att både uppleva och forma dessa miljöer på nya sätt, och främjar innovation som kan tillämpas direkt i utbildningssammanhang.

Vill du veta mer om detta projekt eller engagera dig? Hör av dig till oss, anmäl dig till vårt nyhetsbrev för att hålla dig uppdaterad, eller utforska vårt Residency for Innovators in Art för att lära dig mer om kommande möjligheter!

Residency for Innovators in Art erbjuder en plattform för konstnärer, pedagoger och forskare att samarbeta, experimentera och skapa. Projektet Teatrar som undervisningsmiljöer är ett perfekt exempel på hur vi förenar konst, design och teknik för att driva innovation.

Människor framför stor skärm, de sitter på golvet och samtalar

Innovativt forskningsprojekt visar på potential för dramapedagogik, pedagogisk iscensättning och visualisering i undervisning

2025-03-23
Teatrar som undervisningsmiljöer är ett transdisciplinärt forskningsprojekt som undersöker hur dramapedagogik, berättelser, scenografi, visualisering och olika material kan användas för att skapa...
Kvinna står på scen omgiven av immersiva visuella konstverk, tittar ut mot publiken

Residency for innovators in ART

Vi bjuder in dig som konstnär att bli en del av vår gemenskap och utforska nya gränser inom konsten genom vårt residensprogram i Göteborg. Som deltagare i vårt konstnärsresidens får du fri tillgång...
man son är upplyst i studio med färgglada färger

Martin Högenberg

Visual Arena
Programansvarig
martin.hogenberg@lindholmen.se
+46 (0)706092913
Rainbow - a sky, and then fabrics on

Vill du veta mer om detta projekt eller delta?

Är du förskollärare, dramapedagog, museipedagog, bibliotekarie, grundskollärare eller lärarstudent? Varmt välkommen att lära dig mer om "Teatrar som undervisningsmiljöer".

Kontakt:

Theodora Salti
E-mail: saltitheodora@gmail.com
LinkedIn: Theodora Salti
Instagram: konstpedagogisk_handledare

Gradient