Visual Scale
– Accelererad elektrifiering av tunga transporter med hjälp av avancerad visualisering
Visual Scale var ett innovationsprojekt med målet att påskynda elektrifieringen av tunga godstransporter i Sverige. Genom att utnyttja avancerade visualiseringstekniker och en samarbetsdriven designmetod, utvecklades verktyg som ger aktörer inom transport och energi en tydlig bild av framtida energibehov och infrastrukturkrav. Projektet var ett samarbete mellan två av Lindholmen Science Parks innovationsprogram, CLOSER och Visual Arena, och genomfördes i nära samarbete med ledande aktörer inom transport, energi och teknik.
Visual Scale bygger på insikter och erfarenheter från det tidigare projektet SCALE (Scandinavian road Logistics Electrified), som etablerade ett nätverk av aktörer och organisationer för att identifiera gemensamma behov och utbyta kunskap om existerande och framtida regelverk, ekonomiska incitament samt systemlösningar för elektrifierade lastbilstransporter.
Finansiärer och huvudpartners: Interreg Öresund-Kattegat-Skagerrak, Västra Götalandsregionen, Region Halland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Nordjylland, CLOSER.
“Genom att visualisera beslutsvägar i en immersiv miljö väcks nyfikenhet som skapar förutsättnignar för förståelse om utmaningar och möjligheter.”
– Intern testinsikt
Resultatet: Tydliga visualiseringar för energi- och infrastrukturbehov
Resultatet är en innovativ lösning som visualiserar data, scenarier och beslutsberoenden för att skapa en tydligare förståelse och stödja bättre beslut för utbyggnaden av laddinfrastruktur i Sverige. Visualiseringarna identifierar när och var energi kommer att behövas för att stödja elektrifieringen av tunga transporter. Detta hjälper aktörer inom både transport- och energisektorn att fatta välgrundade beslut om framtida investeringar och anpassningar.
En interaktiv prototyp för beslutsfattande
I samarbete med aktörer inom transport, energi och offentlig sektor har Visual Arena testat en 2D-prototyp med syfte att:
- Förenkla komplex data om elbehov och infrastruktur.
- Stödja samarbete mellan olika aktörer genom att synliggöra hur beslut påverkar varandra.
- Ge användare möjligheten att utforska scenarier och konsekvenser över tid.
Prototypen testades av 11 användare från olika branscher och roller, såsom elnätsbolag, transportföretag och beslutsfattare inom offentlig sektor. Feedbacken från testerna har använts för att validera lösningens potential och identifiera förbättringsområden.
Insikter från användartester
Genom att arbeta användarcentrerat och iterativt har projektet genererat viktiga insikter:
- Tydlig översikt av nuläget: Användarna uppskattar möjligheten att se dagens situation på en nationell, regional och lokal nivå och hur faktorer som elpris och dieselkostnad påverkar scenarier.
- Interaktiv utforskning: Filtrerings- och simuleringsfunktioner gör det möjligt att utforska hinder och mognadsnivåer hos olika aktörer, vilket ger en ny nivå av transparens och förståelse.
- Ökat samarbete: Visualisering av beroenden mellan aktörers beslut främjar dialog och strategiska samarbeten.
“Visualisering gör komplexa samband begripliga och engagerande, vilket är avgörande för att fatta smartare beslut.”
berättade en testdeltagare.
Prototypen:
Så kan vi visualisera framtiden: ett nytt sätt att förstå nuläge, hinder och mognad i elektrifieringen av tunga transporter
Interaktionen i prototypen är skapad som en dashboard där varje del är ett eget block. Detta innebär att prototypens tre huvudfunktioner går att få upp sida vid sida. Syftet med interaktionen är att möjliggöra såväl jämförelse mellan visualiseringar samt direkt interaktion mellan chatten och en eller flera visualiseringar.
Nuläge + beslutskedja
En realtidsvisualisering utav nuläget finns på prototypens startsida för att ge användaren en snabb överblick utav dagens situation. Användaren kan se visualiseringen på nationell, regional samt lokal nivå samt utforska hur förändringstakten skulle kunna påverkas utav att dieselpris, elpris eller investeringskostnad blir lägre eller högre.
Denna konceptuella skiss utav beslutskedjan har som syfte att skapa en förståelse för att olika aktörers beslut har kontaktpunkter och att dessa kan ha såväl positiva som negativa konsekverser för en annan aktör.
Datainsamling
Datainsamling står som grund för prototypens tre huvudfunktioner – visualisering av hinder, visualisering av mognad samt prototypens chatfunktion.
Utforska hinder
I funktionen Utforska hinder kan användaren i realtid se en sammanställning utav svaren från ovan nämnda enkät (funktion 3: datainsamling). Med hjälp utav filtreringsfunktioner kan användaren se utvecklingen över tid, röra sig mellan olika aktörer samt mellan olika platser. Filtreringen möjliggör att se visualiseringen på en högre nivå, så som nationellt eller aktörsgrupperingar (i bild) eller ta sig ner på lägre nivåer så som enskilda kommuner eller enskilda aktörer. Syftet med funktionen är att skapa en tydlig bild av vilka hinder olika aktörer upplever och hur dessa kan variera i olika delar av landet
Utforska mognad
I funktionen Utforska mognad kan användaren i realtid se en sammanställning utav svaren från ovan nämnda enkät (funktion 3: datainsamling). Med hjälp utav filtreringsfunktioner kan användaren se utvecklingen över tid, röra sig mellan olika aktörer samt mellan olika platser. Filtreringen möjliggör att se visualiseringen på en högre nivå, så som nationellt eller aktörsgrupperingar (i bild) eller ta sig ner på lägre nivåer så som enskilda kommuner, enskilda aktörer och även användarens egna svar.
Syftet med funktionen är att skapa en tydlig bild av vilken mognadsgrad olika aktörer befinner sig på vilket kan bidra till riktade satsningar, förståelse samt möjliggöra samarbeten för att tillsammans nå längre.
AI-Chat
En AI-chat där användaren kan ställa frågor och ha en dialog med data från verktygen (datainsamling i enkäter) samt kända, verifierade källor finns även i visualiseringsverktyget. Syftet med chatfunktionen är att kunna navigera i komplex information, förstå nyckeldata samt finna information som användaren behöver.
Med funktionen kan användaren ställa direkta frågor om visualiseringarna i funktionerna Utforska hinder samt Utforska Mognad för att öka sin förståelse samt kunna vrida på och kombinera datan på nya sätt. Användaren kan även använda funktionen för att finna information och fakta från verifierade källor med syfte att förenkla informations- och kunskapsspridning, något som var efterfrågat i intervjuer.
Utforskning av 3D-visualisering i Unreal Engine
Parallellt med den primära 2D-prototypen har en 3D-visualisering utvecklats i spelmotorn Unreal Engine. Syftet har varit att undersöka potentialen i att använda immersiva och interaktiva miljöer för att angripa komplexa utmaningar inom beslutsfattande för laddinfrastruktur.
Denna parallella prototyp visar på stor potential för 3D-visualiseringar att:
- Fungera som ett innovativt verktyg för att skapa djupare förståelse kring konsekvenser av olika beslut.
- Erbjuda interaktiva simuleringar där användare kan utforska hur beslut påverkar system över tid.
- Främja samarbete genom att skapa en gemensam plattform där olika aktörer kan simulera och diskutera möjliga scenarier.
Även om prototypen fortfarande är i en tidig fas och endast testats internt, pekar resultaten på att 3D-visualisering har potential att ta beslutsstödet till en ny nivå. För att realisera detta fullt ut krävs:
- Integration av verkliga data för att skapa trovärdighet och relevans.
- Vidare tester med fler användare för att validera nyttan i praktiska sammanhang.
- Utveckling av funktionalitet som stärker interaktiviteten och användarupplevelsen.
Med dessa steg skulle 3D-visualisering kunna bli ett kraftfullt komplement till traditionella beslutsstöd och fungera som en immersiv plattform för att samordna och effektivisera arbetet med elektrifiering av tunga transporter.
– Visualiseringar ger oss en möjlighet att förstå stora, komplexa system och hur de påverkas av olika beslut. I projektet skapar vi en bild av systemet, dess aktörer och konsekvenserna av deras val, vilket främjar samverkan och bättre beslutsfattande. När intressen och drivkrafter skiljer sig, behöver vi interaktiva lösningar för att alla aktörer ska kunna ta del av och påverka helhetsbilden,
säger Martin Högenberg, programansvarig, Visual Arena
Nästa steg
Resultaten från Visual Scale pekar på stor potential för visualiseringar som beslutsstöd inom elektrifiering av tunga transporter. Nästa steg är att vidareutveckla prototypen till en fungerande MVP som kan testas i verkliga sammanhang och bidra till ett mer strategiskt och samordnat beslutsfattande.
Martin Högenberg
Partnerskap
Innovationsprojekt
Visual Arena: en mötesplats för immersiva upplevelser i Göteborg
XR Sweden - The realities collective
Matplikten
GULD: Visualisering för att lära högstadieelever om biologisk mångfald
Teatrar som undervisningsmiljöer
Remore
Driving Inclusive Urban Development across Europe