Hoppa till huvudinnehåll

XR Sweden - The realities collective

Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

I XR Sweden utforskar vi möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Studien, som leds av Visual Arena och Epicenter och finansieras av Vinnova, syftar till att validera potentialen för XR Sweden genom att bygga vidare på Sveriges befintliga styrkor och samtidigt skapa en sammanhållen plattform som stöttar eXtended Reality-utveckling (XR) och hållbar samhällsutveckling.

 

I projektet undersöker vi hur en gemensam plattform för XR i Sverige kan utformas för att främja utveckling inom teknik, kultur, utbildning, vård och offentlig sektor. XR, som samlar tekniker som VR, AR och MR, är inte bara tekniska verktyg, utan gränssnitt för en ny sorts mänsklig förmåga: immersiv intelligens.

Mål:

Att förstå hur en framtida nationell plattform kan organiseras och struktureras för att främja innovation, tillgänglighet och samhällsnytta genom immersiv intelligens – en mänsklig förmåga som bygger på visualisering, rumslighet, känsla och interaktivitet.

Förväntade resultat och effekter

Studien syftar till att validera potentialen för XR Sweden genom att:

  • Identifiera behov och hinder i olika sektorer
  • Utforska användningsområden för immersiva teknologier inom utbildning, kultur, näringsliv och offentlig sektor
  • Skapa en gemensam grund för fortsatt utveckling av ett inkluderande och skalbart ekosystem för immersiv intelligens i Sverige
Nedan, på den här sidan kan du ta del av vad vi kommit från till hittills i innovaitonsprojektet.
Gradient, rosa och mörklila
Vinnova logotyp med finansiering från
People in VR

Några initiala insikter
 

Med en bas i datainsamling från över 91 kvalitativa intervjuer, 56 workshopdeltagare och 280 enkätrespondenter har vi tagit fram ett ramverk för de viktigaste drivkrafterna och utmaningarna.

 

I en enkätundersökning som projektet gjorde med 280 respondenter från hela Sverige visar att 75 % bedömer att immersiv intelligens kommer att vara mycket viktig (4–6 på en 6-gradig skala) för deras verksamhet i framtiden.

Enkätundersökningen visar även att vad organisationer behöver mest för att ta tillvara på möjligheterna med immersiv intelligens:

  • Ökad kunskap och utbildning
  • Tillgång till teknisk utrustning och kompetens
  • Ekonomiska resurser/investeringar
  • Stöd från experter eller samarbetspartners
  • Exempel på konkreta användningsområden
  • Tydliga strategier och ledningsbeslut
Diagram
Diagram

 

Projektet visar

Immersiv intelligens uppstår när vi använder teknik för att förstärka vår förmåga att förstå, lära, fatta beslut och agera, genom meningsfulla upplevelser där vi själva är medskapare. Det är inte bara skärmar vända mot dig, det är att i realtid fånga allt som omger dig. Det är när skärmar, sensorer, AI och data formar interaktiva miljöer där anställda, användare och kunder får känna, utforska och skapa insikter själva. 

Begreppet växte fram genom att nyfiket lyssna, se och observera potentialen med XR genom att tillämpa en användarcentrerad metod.

Vi har analyserat data från hela landet, testat idéer i praktiken och lärt av både framgångar och utmaningar. Genom det arbetet har vi kommit fram till tre avgörande insatser, tre delar av ett större ekosystem som vi nu bjuder in fler att vara med och bygga.


Nästa steg: Tre konkreta initiativ

Redan nu bjuder vi in fler aktörer att delta i utvecklingen av XR Sweden genom tre spår:

Personer står i en buss som är upplyst med rosa lysrör

Det mobila innovationslabbet

Tanken är enkel men kraftfull: vi tar tekniken till människorna. Vi blir uppsökande, kommer ut till skolor, företag, kommunhus och kulturcentra i hela Sverige. Där får människor mötas, uppleva och förstå tekniken och själva börja experimentera. Det är ett verktyg för inkludering, nyfikenhet och direkt lärande.

Två personer ler till varandra och står och pratar i en konferenshall

Immersive North

Det är en konferens, ett toppmöte för Sverige med internationella perspektiv. Där aktörer från olika branscher och sektorer samlas för att arbeta djupare och långsiktigt med immersiva lösningar. 

Här utvecklas:

  • metoder
  • här testas idéer över tid 
  • här skapas de robusta samarbeten som behövs för att verklig innovation ska få fäste. 

Det är inte en slutdestination, utan en plats att bygga kunskap från, en motor för samverkan.

Kvinna arbetar i en digital plattform på en skräm likt en ipad

Den digitala samlingsplatsen

Vi delar tillgång till verktyg, material och andras erfarenheter. Det är en öppen plattform där allt från utbildningsresurser och omvärldsbevakning till inspiration och konkreta användningsfall delas. 

Här kan du som företag, kommun eller organisation både hämta inspiration och bidra med egna insikter. Den digitala platsen gör att arbetet inte stannar vid ett tillfälle, det kan leva vidare, fördjupas och delas.

 

Vill du vara med och forma nästa steg?
Vi söker partners till initiativen ovan, oavsett om du är en kommun, ett företag, en forskare eller en nyfiken innovatör.

 

Nyheter & event kopplade till XR Sweden

Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Studie pekar på behovet av ett nationellt ekosystem för immersiv intelligens

2025-06-27
En ny förstudie, ledd av Visual Arena och Epicenter med stöd från Vinnova, visar att Sverige står inför en möjlig nästa fas: att bygga ett nationellt ekosystem för immersiv intelligens – en förmåga...
-
Visual Arena, Göteborg
Man står med två piller mot kameran

Spectrum: Shape the Future of XR!

Welcome to the Next Frontier of Immersive Technology Join us at SPECTRUM, your opportunity to...
Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

XR:s påverkan på företag och framtidens arbetsplats

2025-03-19
Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget...
-
Visual Arena Lindholmspiren 3, Gothenburg
People standing talking

Explore Virtual Worlds of Business

Join us for this event series where we will explore the best virtual words and Metaverse...

XR Sweden finansieras av Vinnova och drivs av Epicenter och Visual Arena. 

Vill du bidra med ditt perspektiv på hur XR kan forma framtidens samhälle? Hör av dig till Martin Högenberg. 

Bild på Martin Högenberg, en leende man i medelåldern som bär ett par ovala glasögon. Han bär en polo och lutar sig på en utsträckt hand som vilar på ett gångräcke.

Martin Högenberg

Visual Arena
Programansvarig
martin.hogenberg@lindholmen.se
+46 (0)706092913
person in immersive enviornment

Visual Arena: en mötesplats för immersiva upplevelser i Göteborg

Visual Arena såg starka signaler från vårt nätverk och globala trender om att nu är rätt tid att utforska potentialen hos immersiva installationer i Göteborg. Tänk om det offentliga rummet kunde bära...
Man som står med VRheadset

Narrative XR LAB 2025

Välkommen till Narrative XR Lab—en plats utformad för konstnärer, teknologister och kreatörer som vill tänja på gränserna för berättande genom Extended Reality (XR). Som deltagare i labbet får man...
Kvinna står på scen omgiven av immersiva visuella konstverk, tittar ut mot publiken

Residency for innovators in ART

Vi bjuder in dig som konstnär att bli en del av vår gemenskap och utforska nya gränser inom konsten genom vårt residensprogram i Göteborg. Som deltagare i vårt konstnärsresidens får du fri tillgång...