Hoppa till huvudinnehåll

Digitalt stöd i skapandet av scenografi

tisdag, november 11, 2014

16-17 oktober gick Agera Digitalt av stapeln på Bio Roy och Världskulturmuseet. Tre genomgripande teman präglade konferensen; Minne - Rum - Konflikt. Under förmiddagarna fick publiken lyssna till talare som arbetade med videkonst, stop motion och sociala medier. Under eftermiddagarna genomfördes mindre break-out sessions med hands-on workshops inom bland annat programmering och 3D-printning.

Som en av programpunkterna på Agera Digitalt presenterade Alex Tarraguel Rubio flera färgstarka och dramatiska scenkreationer. Han berättade om processen för att skapa färdig scenografi, i vilken digitalt stöd används sig till stor del. I ett tidigt skede skapar han visualiseringar med hjälp av fysiska skalmodeller och Photoshop för att experimentera fram och utveckla scenkoncept. Han berättade vidare hur det digitala verktyget nästintill är oumbärligt för att utveckla och kommunicera idéer.

Under seminariet beskrev Alex hur slumpen då och då styr in honom på oväntade lösningar. Han berättade om ett tillfälle, då han letade målmedvetet efter ett specifikt material, men fick syn på ett tunt plastmaterial som inte alls hade de egenskaper han var ute efter. Att i den stunden stanna upp, fundera, känna och vara öppen för nya idéer, ledde honom till en fantastisk luftuppburen scenografi som man fick uppleva i uppsättningen av Peer Gynt på Stadsteatern, Göteborg.

Agera Digitalt - en konferens där gammelkulturen möter framtiden - genomfördes 16-17 oktober i Göteborg. Agera Digitalt arrangerades av Västra Götalandsregionens kultursekretariat, med stöd från Kulturrådet. Lindholmen Science Park deltog genom Visual Arena som referensgrupp för Agera Digitalt och tog i samarbete med Institutionen för Tillämpad IT vid Chalmers fram programpunkten "Poetic rooms and imaginary worlds" med Alex Tarraguel Rubio.