Hoppa till huvudinnehåll

Visualisering för alla

Vår vision är att göra visualisering till ett redskap för alla. Som förtydligar, enar och hjälper oss att nå hållbarhet tillsammans. Genom samverkan utvecklar vi nya sätt att visualisera. Vi initierar och driver projekt, samlar kompetens och sprider kunskap.

bild från studio, kamera syns och personer på en ljussat scen med en färgglad bakgrund
Chalmerskuggen digitaliserad bild. Ser futuristisk ut
Göteborgs digitala tvilling visas, en spelversion av Göteborg, blickar ut över husfasaderna och älven, en dramtatiska himmel visas i skyn.
Man på scen
Man på scen
Dansare som är ljusatt i glada färger

Huvudområden som vi har hög kompetens inom. 

I våra innovationsprojekt som vi gör med externa partners är vi inte bundna till endast dessa då vi har ett stort nätverk med expertkunskap kopplat till andra visualiseringsområden. 

Informationsvisualisering över våra fokusområde,: informationsvisualisering, XR, digitala tvillingar, Metaverse och förändringsledning. Olika ikoner syns tillsammmans med text som symboliserar detta.

Vi bidrar till att forskning sprids och kommer till nytta för både företag och samhället. Vi erbjuder en visualiseringsmiljö och en mötesplats där vi samlar, tar tillvara och lyfter människors kunskap, nytänkade och engagemang. Exempel på roller vi kan ha och resurser vi kan tillföra projekt:

  • Driva projektinitiativ
  • Projektägare
  • Projektledare
  • Arbetspaketsledare
  • Visualiseringsexpertis 
  • Visualiseringsmiljö och teknik
  • Kommunikation och spridning i Lindholmen Science Parks omfattande nätverk
3D visualization of Gothenburg

Hjälpa och stärka arbetet för en hållbar framtid

Visual Arena är en neutral plattform som samlar aktörer från näringsliv, industri, universitet och institut, städer, regioner, myndigheter till samverkan och projekt som leder till nya sätt att visualisera för att hjälpa och stärka arbetet mot en hållbar framtid. 

Visualisering som ett demokratiserande verktyg

Tillsammans med våra partners fångar vi upp behov och idéer som kan leda till projekt och på sikt till implementering i verkligheten. Det möjliggör nya, innovativa visulaliseringslösningar som hjälper verksamheter och individer i vardagen, berikar vårt uttryckssätt och blir ett demokratiserande verktyg

graf

Visualisering 

Med visualisering menar vi ett sätt att kommunicera, ett verktyg som breddar vår förmåga att beskriva och hjälper oss att förstå och uppleva. Visualisering kan överbrygga barriärer, förenkla och förtydliga, skapa förändringskraft, åskådliggör det tänkta och det uppmätta, för att nämna några värdefulla egenskaper. 

Organisation

Grundande partners är Göteborgs Stad, Chalmers, Göteborgs universitet, Västra Götalandsregionen och Lindholmen Science Park.

Styrgrupp

Visual Arenas styrgrupp består av representanter från partners och finansiärer.

Styrgruppen består av

  • Dan Folkesson, Intraservice, Göteborgs Stad, ordförande
  • Tord Hermansson, Lindholmen Science Park AB
  • Eric Jeansson, Stadsbyggnadskontoret, Göteborgs Stad
  • Lars Bern, Business Region Göteborg
  • Casper Wickman, Volvo Cars
  • Monica Billger, Visualisering & Arkitektur, Chalmers
  • Björn Edlund, Universeum
  • Staffan Björk, Interaktionsdesign, Göteborgs universitet
  • Mats Bergh, Johanneberg Sience Park
  • Staffan Truvé, Recorded Future
  • Fredrik Mueller, Qualisys
  • Mats Bergh, Johanneberg Sience Park
  • Patric Ljung, Forskningsledare och föreståndare för C-research, Linköpings universitet 
  • Sammankallande: Martin Högenberg, Visual Arena, Lindholmen Science Park

Partnerskap

Vi vill bredda partnerskapet i Visual Arena och få med aktörer från hela landet och stärka våra internationella allianser, så att vi kan skapa aktiviteter och projekt som engagerar och berör fler.

Visual Arena drivs som ett program vid Lindholmen Science Park och finansieras av Göteborgs Stad och Västra Götalandsregionen, samt Chalmers Tekniska Högskola och Göteborgs universitet.

Våra innovationsprojekt 

Elever står i en färgglad studio miljö och samarbetar

GULD: Visualisering för att lära högstadieelever om biologisk mångfald

I innovationsprojektet GULD har visualisering använts för att göra komplexa samband mellan biologisk mångfald och ekonomi både begripliga och engagerande för högstadieelever. Genom ett...
person in immersive enviornment

Visual Arena: en mötesplats för immersiva upplevelser i Göteborg

Visual Arena såg starka signaler från vårt nätverk och globala trender om att nu är rätt tid att utforska potentialen hos immersiva installationer i Göteborg. Tänk om det offentliga rummet kunde bära...
Man som sysslar med VR

Narrative XR Lab

Narrative XR Lab är ett kreativt labb på Visual Arena, här utvecklas och utforskas konstnärligt berättande i Extended Reality (XR). Här får grafiker, manusförfattare, spelutvecklare, projektledare...
Händer jord

Matplikten

Projektet Matsystemet: plikten framför allt, hade som mål att utveckla en framtidsprototyp på ett nytt matsystem som skulle vara hållbart, cirkulärt och närproducerat. Genom att använda spekulativ...
3d visualization over Gothenburg

Virtual Gothenburg Lab

Genom Virtual Gothenburg Lab gör vi Göteborgs stads digitala tvilling tillgänglig för de som vill vara med och samskapa framtidens stad.
Man står i ett innovativt labb

Remore

Trots det växande intresset för hållbarhet och miljömedvetenhet har unga vuxna svårt att anamma cirkulära tjänster fullt ut. Projektet Remore, som finansierades av Västra Götalandsregionen, har samlat...
Color, visuals and a woman singing on stage

First the Air is Blue: immersiv teknik, musik och visuellt berättande

Som en del av Visual Arenas konstnärsresidens (Residency for Innovators in Art), har Alicia Lazaro Arteaga och Akshay Sarode utforskat samspelet mellan immersiv teknik, musik och visuellt berättande...
A picture that depicts a portrait of a woman, the portrait seems to be painted in oil paint giving it an old feeling, but then there is 3D glitch effects which gives the picture a modern twist. On the painting the words FEAR SOME is written in a modern font and in pink

Dream

Projektet Dream var ett initiativ som syftade till att omdefiniera scenkonst genom innovativa metoder och utforskande praxis. Projektet var en del av Visual Arenas Residency for Innovators in Art (RIA...
buttons falling on a blancket

Teatrar som undervisningsmiljöer

Ett konstbaserat utbildningsprojekt i aktionsforskning, stödd av Lapplands universitet och en del av Visual Arenas Residency for Innovators in Art. Projektet leds av Salti Theodora, doktorand vid...

Kommande event som vi arrangerar 

-
Visual Arena, Lindholmspiren 3, Göteborg
Film i filformatet GIF, visuella linjer, person som skrollar på mobil, pojkesöga som lyses upp av skärmljus

Audiovisual Days 2025

Är du verksam inom film, TV, spel, media, VR eller upplevelseindustrin? Nu är vi tillbaka med...