Hoppa till huvudinnehåll

Gemensam upplevelse av VR testas på GöteborgsOperan

söndag, januari 27, 2019

Hur kan man dela en gemensam filmupplevelse i VR? Det vill Visual Arena ta reda på i sitt projekt Framtidens biograf som drivs tillsammans med Biograf Aftonstjärnan. Syftet är att undersöka hur det bästa från biobesöket – att mötas - kan slås ihop med det bästa från virtual reality, att vara omgiven av filmen och undersöka hur digitaliseringens möjligheter kan utnyttja och utveckla biografkulturen.

För att testa detta på riktigt, fick publik till GöteborgsOperans föreställning Skid & Decadance Gothenburg möjligheten att prova på något helt nytt: en gemensam virtual reality-upplevelse av Damien Jalets dansverk. Totalt under föreställningarna fick fler än 160 personer ur publiken chansen att också uppleva dans genom VR-glasögon.

Som om de satt på Skids lutande dansgolv kunde de se dansare glida förbi precis bredvid dem och själva bestämma kamerautsnittet. Den drygt fem minuter långa filmen ur dansverket med GöteborgsOperans Danskompani, är filmat med 180-graderskamera.

- VR-upplevelser har vi kunnat ta del av tidigare, men det som är nytt är den synkade, kollektiva visningen – att alla tar del av samma VR-upplevelse. Precis som i en teater- eller biosalong där publiken upplever verket tillsammans, berörs och skrattar på samma ställen, berättar Gorki Glaser-Müller, projektledare för projektet Framtidens Biograf.

Nya utmaningar med VR-visningar  

Den synkroniserade VR-tekniken ger stora möjligheter, men innebär också helt nya utmaningar både gällande den tekniska utrustningen och i kommunikationen med publiken. Under visningarna som genomfördes med 10 personer åt gången i synkroniserade visningar, kunde man inte bara få veta mer om hur publiken upplevde verket, utan även testa praktiska utmaningar; hur headset tas av och på, hur man hjälper de som fått problem och hur visningen kan byggas upp miljömässigt.

- Rent teknisk så är utmaningen att det är många enheter. I en VR-biograf ska alla glasögonen funka samtidigt, har du 100 så har du många potentiella problem. Det ställer höga krav på den tekniska nivån på utrustningen, vilket också är kostsamt. Glasögonen ska ha tillräckligt hög upplösning, och man behöver ett stabilt operativsystem som tillåter fjärrstyrning och med batteritid på över två timmar,  berättar Gorki.

- Just nu är de flesta fortfarande helt obekanta med VR glasögon och VR upplevelser. Man kan jämföra det med att ge smartphones till en grupp som bara haft mobiltelefoner med knappar tidigare. Det är ett stort insteg att förstå hur det fungerar och vad man kan förvänta sig. Publikvärden har en nyckelroll i att vara pedagogisk och förutseende och hjälpa publiken aktivt under visningen.


Att hela tiden kunna övervaka utrustningen och publikens reaktioner var en viktig del av arbetet under testvisningarna.

 

- De enkäter vi bad deltagarna svara på visade att publiken var väldigt positiva och kan tänka sig att betala för en professionell kulturupplevelse i VR. Men vi har lärt oss att VR ska behandlas som ett eget medium för att ge största möjliga effekt hos publiken. VR är ett nytt MEDIUM som kräver eget innehåll. Inte ett nytt visningsfönster för samma innehåll, fortsätter Gorki.

GöteborgsOperan ser möjligheterna med shared VR

Samarbetet med GöteborgsOperans Danskompani inleddes för över ett år sedan och för konstnärliga ledaren Katrín Hall fanns det flera anledningar för kompaniet att medverka i projektet.

Vi letar ständigt efter nya, innovativa sätt att utveckla, dela och presentera vår konst. Vi strävar alltid mot att skapa upplevelser som överraskar vår publik. Det här projektet är en utforskande resa och ett möte mellan kreativa krafter inom helt olika fält. Hittills handlar det om ett experiment med denna teknologi. Ingen vet var resan slutar, säger Katrín Hall.

- Oss veterligen är GöteborgsOperan den första kulturorganisationen som bjuder på den här sortens kollektiv, VR-upplevelse i Sverige. Tills för bara några år sedan var denna typ av visning inte tekniskt möjlig, berättar Gorki.


VR visningen introducerades av Gorki-Glaser Müller, projektledare för projektet Framtidens Biograf, tillsammans med Anna Karlander, Koordinator SKAPA Dans, från Göteborgs Operan

 

Kommer framtidens bio vara i VR?

- Den nya tekniken kommer inte att ersätta vanlig bio, det blir ytterligare ett medium. Den institutionen eller företag som erbjuder det kommer erbjuda något unikt, säger Gorki.

- Det dröjer nog tills det finns innehåll producerad av ex Hollywood. Och när de väl börjar producera då kommer det att finnas en visningsplattform. Projektet med Framtiden Bio syftar till att ge regionala kulturlivet en möjlighet att testa på framtiden. Biograf Aftontjärnan planerar gemensamma VR-visniningar redan nu i vinter så vi är väldigt tidigt ute! fortsätter Gorki.

Framtidens Biograf är ett pilotprojekt som drivs av Visual Arena tillsammans med Biograf Aftonstjärnan. Genom det här projektet vill vi undersöka hur digitaliseringens möjligheter kan utnyttja och utveckla biografkulturen och utforska en innovativt arrangörsmodell för visning av nya digitala upplevelser. Projektet finansieras av Västra Götalandsregionen.