Under våren har konstnärer fått möjligheten att utforska sitt konstnärliga berättande inom VR vilket lett till att tre starka pilotprojekt har utvecklats på Visual Arena.
Projektet Narrative VR lab på Visual Arena öppnade upp dörren för skapare inom alla konstnärliga fält att ansöka om stöd för att utforska nya sätt att nå ut med sitt berättande genom att använda sig av nya visualiseringsteknologier inom Extended Reality ( XR – (VR, AR, MR och andra medier). Efter ett urval fick tre konstnärer möjligheten att förverkliga sina verk och utforska de narrativa möjligheterna som VR innebär med processhandledning, teknik, studiotid och en mindre summa pengar. Pilotprojekten blev en succé – tre starka pilotberättelser.
Projektledaren för Narrative VR lab Gorki Glaser-Müller, talar om möjligheterna inom berättandet med VR-upplevelser:
..VR har andra egenskaper än traditionell film, man kan till exempel få tittaren att förnimma något som om de vore där, i historien.
Gorki Glaser-Müller fortsätter och berättar att VR innebär andra egenskaper och möjligheter för berättandet, att mottagaren inte bara blir en passiv mottagare av upplevelsen, utan är med och medskapar upplevelsen med utgångspunkt från regissörens ramar. Filmskapare, teaterproducenter, regissörer och andra kreatörer utforskar med större utsträckning berättandet i VR och med det utvecklas mediet.
Vi är i ett window of opportunity just nu. Just nu sätts ramarna för hur mediet kommer att användas i framtiden.
Narrative VR lab vill uppmana alla sorters kreatörer som verkar i Västra Götalandsregionen och Region Halland i att utforska berättandet och mediet VR.
Nu arbetar Visual Arena och projekpartners i Narrative VR Lab med att skapa förutsättningar för fortsatt laborerande. Håll ögonen öppna.
– Om du jobbar med konst, tycker jag verkligen att du ska söka, Jenny Larsson, pilotdeltagare Narrative VR lab.
- Jag hoppas så många som möjligt känner sig kallade att testa, att inte vara blyga eller på något sätt akta sig för att testa de nya tekniska lösningarna, säger Gorki Glaser-Müller.
Shaya Khalil arbetar med performance, studerar till Immersive Experience Creator och har sen 2019 ett konstnärsresidens på SITE Sweden. 2018 skrev hon en dokumentär pjäs om anhörigperspektivet, via Narrative VR Lab har hon vidareutvecklat den från scenisk till immersiv.
Vad handlar din pilot i Narrative VR Lab om?
- Bakgrunden till projektet är hur det är att växa upp som anhörig till en missbrukare. Syftet är att belysa missbruk med ett immersivt och påträngande grepp i 360-film för VR. Projektets vision är att undersöka och sudda ut gränsen mellan att vara åskådare och deltagare i ett rum som annars är stängt.
Monica Mazzitelli är regissör och författare med tjugofem kortfilmer och tre böcker i bagaget. Hennes kortfilmer och videor har deltagit på sammanlagt över 160 filmfestivaler och har haft flyt med priser och utmärkelser. Just nu är hon aktuell med vinnarkortfilmen ”The Wedding Cake” som är en pilot till en större projekt, ”Det stumma köttet”, där också ”Gang Dance” kommer att placeras.
Vad handlar din pilot i Narrative VR Lab om?
- Med hjälp av VR-tekniken kan tittaren ta del av Rosas sorliga historia då hon, 15 år gammal, blev lurad till att vara med i en porrfilm. Hennes historia berättas genom ett koreograferat dansstycke där tittaren antar tjejens plats (där VR-kameran sitter) och kan därför få en immersiv upplevelse av händelsen genom den vackra dansföreställningen.
Jenny Larsson är konstnärlig ledare för Wild Beast Collective och arbetar med att skapa dansverk, film och gränsöverskridande konst. Hon bor i Kungsbacka och är yrkesverksam i Hallands Län och Västra Götalands Län, men har tidigare bott 13 år i USA där hon bl.a. studerade till en MFA i Performance Art -Dance och undervisade i dans på olika universitet i södra Florida.
Med Wild Beast Collective har Jenny koreograferat både sceniska och platsspecifika verk, skapat och producerat kortfilmer, en filmfestival, konstnärsresidens, och communitybaserade projekt.
Vad handlar din pilot i Narrative VR Lab om?
- Min mamma skogshuggaren är ett dokumentärfilmsprojekt som utforskar en mor-dotter relation, om livsomvälvande vägskäl, feministiskt perspektiv i skogshuggar-branschen och en hyllning till starka, självständiga kvinnor.
Jag sökte till Narrative VR Lab för att undersöka hur min dokumentärfilm kunde utveckla en alternativ VR-pilot för att på så vis kunna bjuda tittaren att stiga in i vedboden och vidare till skogen och köket där delar av dokumentären utspelar sig. Jag tror att en VR-upplevelse kan ge berättelsen ett innovativt och unikt perspektiv.