Hoppa till huvudinnehåll

Vi lär av blandade verkligheter

måndag, november 6, 2017

Mixed reality – blandade verkligheter - vad innebär det och vad kan vi använda tekniken till? Visual Arena bjöd in till ett seminarium där flera tillämpningar belystes och många fick själva uppleva möjligheterna genom att testa Microsofts HoloLens.

I mixed reality kan man förenklat säga att man kan blanda saker, texter, platser och personer från både vår verkliga värld och den digitala världen.

-Det finns så mycket mer ’blandade verkligheter’ än det man faktiskt kan se, t ex inom forskning och film kan man skapa mixade miljöer där man inte vet vad som är digitalt eller verkligt, sa Daniel Sjölie som arbetar med interaktionsdesign vid Göteborgs Universitet & Chalmers, när han inledningsvis redde ut en del begrepp för den intresserade publiken.

På bilden: Daniel Sjölie 

En av besökarna var Nadja Niegel från Chalmers, som skall börja skriva sin Masteruppsats i januari.

-Jag är jätteintresserad av HoloLens och vill hålla mig uppdaterad. Här på Visual Arena kan jag få den senaste infon om teknologier och vad som finns på marknaden, och idag även se och testa HoloLens, sa Nadja.

Flera praktiska tillämpningsområden visades, bl a av Nils Andersson från Eon Reality. Företaget arbetar med mixed reality i utbildningssyfte, eftersom det nu ofta finns behov av ny kunskap snabbt inom en allt mer digitaliserad och uppkopplad industri.

-Vi använder den nya tekniken för kunskapsöverföring. Man kan utbildas i allt från att ställa diagnoser på ögonsjukdomar till att laga jetmotorer och tillvägagångssättet baseras mycket på att ’learning by doing’ är mer effektivt är ’learning by reading’, sa Nils.

I en demo visade han hur en person med hjälp av mixed reality kan få tydliga instruktioner och träning, både vid en komplett monteringsplats eller helt virtuellt i ett tomt rum med HoloLens.

Gabriel Ibanez från Cybercom på Lindholmen Science Park berättade även om ”Smarta Fabriker”. Projektet är ett samarbete mellan skola och näringsliv för att skapa kompetens och sprida kunskap om industriell digitalisering. Genom att koppla upp den riktiga fabriken ges användaren möjlighet att interagera med fabriken både via Microsoft HoloLens och mobilen.

Länkar: Windows Mixed Reality VRST 2017