Operaverse
Framtidens digitala scenkonst, vad är det och hur kan den se ut? Det tar vi reda på i förstudien med arbetsnamnet Operaverse.
Trender pekar på att scenkonst och kulturkonsumtion blir mer immersiv med nya digitala möjliggörare, en del kallar XR för “The Empathy Machine” för dess förmåga att fånga människor. Vi går från skärmtittare till uppslukade i nya världar!
I förstudien med arbetsnamnet Operaverse vill vi ta reda på hur ny teknik kan hjälpa GöteborgsOperan att nå ut med scenkonst till ännu fler och möta de nya beteenden och behoven där ute.
Hur ska vi göra det?
I förstudien använder vi oss av innovationssprintar där vi utgår från framtidens besökare. Förenklat ser processen ut så här:
1. Kartläggning av behov och situation
2. Kreativ konceptutveckling
3. Test och validering
4. Slutsats och rekommendation
Projektet är en del av det långsiktiga arbetet att utforska framtidens digitala scenkonst
Under våren 2022 påbörjade GöteborgsOperan ett lärandeprojekt där de skapade en av scenerna ur dansverket Here not here till en virtuell scen. Det här satte saker i rörelse.
Den digitala upplevelsen av Here not Here gjordes tillsammans av GöteborgsOperan, Västra Götalandsregionens digitaliseringsstab, Göteborg & Co, Visual Arena, Atvis samt Gorki Glaser-Müller, ett riktigt spännande samarbete.
Atvis skapade en VR-upplevelse som blev en parallell del av scenföreställningen där besökarna kunde komma riktigt nära de digitala dansarna och med de locka till sig en annan sorts publik.
– VR-upplevelsen skapades genom att dansarnas rörelser spelades in med motion capture-teknik på Visual Arena för att sedan animeras och sättas in i en virtuell modell av Göteborgsoperans scen, berättar Peter Wallberg, vd för Ativs.
Den här förstudien fortsätter resan att utforska den digitala scenkonsten för att öka tillgängligheten på kultur för samhället.
Samarbete
Visual Arena bedriver förstudien Operaverse tillsammans med GöteborgsOperan. Vi har även glädjen att få arbeta med Yrgo, Xperience Next och Göteborg & Co.