Andrea Östlund, svensk filmregissör och manusförfattare, tar nu steget in i nya medier för att utforska ytterligare sätt att berätta historier. Efter att ha deltagit i Narrative XR Lab, där hon fördjupat sig i Extended Reality (XR), delar Andrea med sig av sina erfarenheter.
Andrea Östlund är filmregissör, utbildad och undervisat vid HDK-Valand och känd för dramaserier som bland annat Vår tid är nu och Zebrarummet.
Som filmskapare, vad är det som driver dig att berätta historier?
– Jag tror att det handlar om att vilja göra skillnad, att vilja visa upp situationer, gärna tragikomiska mänskliga tillkortakommanden där vi som tittare får syn på något i oss själva eller i samhället.
Vad fick dig att vilja delta i Narrative XR Lab
– Det är först på senare tid som jag blivit nyfiken på den nya tekniken, vad man kan berätta med de nya verktygen, något jag inte alls var tidigare. Jag känner att jag vill utveckla mig konstnärligt och kreativt. Jag var även nyfiken på Gorki Glaser-Müller som är kursledare för Narrative XR Lab.
– Så nyfikenhet och lust, det var det kort och gott som fick mig att söka.
Du har under två månader fått utforska storytelling i XR, hur har det varit?
– Intensivt, inspirerande, utmanande och ibland lätt ångestframkallande med alla valmöjligheter.
Vad ser du för möjligheter med XR?
– Det finns inga begränsningar för hur man kan berätta en berättelse i XR. Det är det jag försöker förstå just nu. Jag tror man ändå behöver begränsningar för att arbeta kreativa. Hitta sätt att komma åt innehållet i kombination med formen. Det som är så roligt är att jag genom labbet har börjat skrapa på ytan om vad XR ska användas till i min konstnärliga praktik.
Vad ser du för utmaningar?
–Utmaningarna hör ihop med möjligheterna. För mig som aldrig hållit på med spel så är XR ett nytt sätt att tänka kring att berättandet. Dramaturgin är något annat i XR än när det gäller traditionell film, men det innebär också möjligheter. Finansiering verkar än så länge mer komplicerad när det kommer till konstnärliga verk, då det är ett relativt nytt medie i branschen.
Behövs Narrative XR Lab?
– Ja. Mer och längre. Jag är otroligt tacksam att jag fick möjligheten att gå och att det finns. Att det är så hög nivå av alla kursdeltagare och föreläsare. Jag hade önskat att det var under längre tid då alla är yrkesverksamma som går. Det är fantastiskt att det är multiplicinärt och att det är på engelska, jag fick träffa massa spännande personer som jag aldrig hade träffat annars.
Hur ser din framtid ut nu? Vad kommer du ta med dig och vad har du på gång i din karriär?
– Bland annat tar jag med mig en av mina starkaste visuella upplevelser på länge: Goliath av May Abdallah och också generellt nya tankar kring vad storytelling är. Bombina Bombast var också otroligt inspirerande och att få arbeta multidisciplinärt med människor från olika fält och skapa en prototyp tillsammans - att det gick känns otroligt inspirerande! Generellt fick jag massa energi, lust och ännu mer nyfikenhet av labbet. Det resulterade också i att jag köpte ett par VR-glasögon.
– På gång närmast är ett verk som ska framföras till nyskriven klassisk musik med Göteborgs symfoniker på Göteborgs konserthus - en immersiv upplevelse men med analog teknik. Jag tror det blir fantastiskt!
– Jag är väldigt nyfiken på att fortsätta att lära mig att lära mig dessa tekniker i teaterrummet och att blanda teknikerna.
Skulle du söka igen?
– Ja, självklart. Otroligt kul och lärorikt.
Narrative XR Lab är ett kreativt labb som Visual Arena driver tillsammans med Gothenburg Filmstudios, FilmCloud / Förvaltningen för Kulturutveckling, Västra Götalandsregionen, Gothenburg Film Studios, RISE, HDK-Valand, Kulturförvaltningen, Västra Götalandsregionen, Högskolan i Skövde och Film&TV vid Lindholmen Science Park. I Narrative XR Lab utforskas och utvecklas konstnärligt berättande i Extended Reality (XR). I labbet ges tvärdiciplinära grupper bestående bland annat av spelutvecklare, manusförfattare, konstnärer, regissörer och projektledare tillgång till teknik och handledning av experter för att utveckla en XR-idé. Denna satsning är möjlig tack vare stöd från Västra Götalandsregionens kulturnämnd.
Vill du skapa liv i idéer med hjälp av ett nätverk där akademi, konst, offentliga aktörer och näringsliv möts? Vill du utforska hur visualisering kan omvandla dina koncept till upplevelser som berör? Om dessa frågor fångar din nyfikenhet, så är Visual Arena innovationsplattformen för dig att börja experimentera och hitta nya svar. Är du intresserad av att innovera med oss, hör av dig till Martin Högenberg nedan eller gör en intresseanmälan via webben. Vi riktar oss till alla som är nyfikna på vad innovation och visualisering kan göra för att möta utmaningar.