Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska det bli lättare för unga att välja cirkulära tjänster

måndag, februari 12, 2024

– unga vuxna har svårt att anamma cirkulära tjänster fullt ut. Som en del av projektet Re:more, där cirkulära erbjudanden för kläder nu utvecklas, ska Visual Arena leda en innovationssprint för att identifiera vilka typer av visualiseringar som bäst engagerar målgruppen och motiverar dem till att omfamna cirkulära alternativ. 

Man står i ett innovativt labb

I Sverige lever vi som om det fanns 4,2 jordklot. Utmaningen är inte längre enbart en etablerad konsumtionskultur där unga vuxna formats av en konventionell syn på att äga och köpa. Förstudier gjorda inom ramen för projektet Framtidens cirkulära köpcentrum, initierat av Science Park Borås, visar nämligen att det finns en vilja hos unga att agera klimatsmart – men att det helt enkelt är för krångligt.

–  Vi ser att många unga tycker det är självklart att göra hållbara val, men är inte alltid villiga att lägga ner den tid, energi och resurser som kan krävas. Med Re:more vill vi verka i skärningspunkten mellan konsumenters beteenden och företagens cirkulära erbjudanden och få cirkularitet att bli norm, säger Adrian Zethraeus, projektledare för Re:more hos Science Park Borås.

Budskap: Förläng livet på dina plagg

Genom samarbeten med butiker samt lokala centrumledare i Västra Götaland ska cirkulär konsumtion tillgängliggöras genom ambassadörer, butiker som kommit långt med sitt cirkulära erbjudande och som redan i dag fokuserar på lagningstjänster, second hand eller uthyrning och delning.

Målet är ett ökat utbud och mångfald av tjänster som förlänger livslängden på kläder och skor. Fler butiker och företag kan ansluta till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer, i linje med EU-kommissionens förslag “Right to repair” som syftar till att främja reparation och underhåll av produkter.

 

– Butikerna som ansluter kommer få gemensamma riktlinjer och kommunikationsmaterial med information om deras reparationstjänster som de kan använda för att upplysa slutkonsument om vikten av att laga kläder och skor. Dessutom ska en stor kommunikationskampanj lanseras i sociala medier, riktad mot unga vuxna, där vi vill uppmuntra till att förlänga livslängden på modevaror och öka medvetenheten kring hållbar konsumtion, säger Adrian Zethraeus.

 

Visualisering för att få folk att agera 

I arbetet med att ta fram kommunikationskampanjen som ska lanseras i sociala medier, är Visual Arenas roll att ta fram och testa prototyper. Här kommer visualisering in som ett verktyg i att se hur vi på ett bra sätt kan nå, engagera och inspirera unga vuxna till hållbara val.

Kvinna i färglad klänning ler mot kameran, färgglad bakgrund

– Att utforska visualiseringens roll för att engagera unga vuxna i hållbarhetsfrågor inspirerar mig, jag ser en potential där. På Visual Arena kommer vi utveckla prototyper för att söka svaren från användarna.

 

Caisa Sixtensdotter, visuell designer, Visual Arena

 

I Visual Arenas del av projektet kommer prototyper att utvecklas för att utforska hur visualisering på sociala medier kan öka intresset och viljan att nyttja cirkulära tjänster. Genom att skapa och testa olika visuella innehållsformat, siktar projektet på att hitta effektiva sätt att kommunicera fördelarna med en hållbar livsstil. Mål är att identifiera vilka typer av visualiseringar så som bilder, datavisualiseringar, videor och berättelser som bäst engagerar målgruppen och motiverar dem till att omfamna cirkulära alternativ. Denna insats syftar till att överbrygga kunskapsgapet och skapa en djupare förståelse för hur vi kan använda visuell kommunikation för att inspirera till positiv förändring.

Västsverige som cirkulär föregångare

Ungas konsumtionsbeteende är en betydande faktor i framtidens klimatpåverkan och projektet har därför starkt stöd från såväl regionen som politiken. Målet är att positionera Västsverige som en föregångare inom den cirkulära omställningen.

– I Västra Götaland har vi mål att minska klimatpåverkan från vår konsumtion, dessa är betydligt större än de territoriella utsläppen. Därför är det positivt att mer hållbara alternativ utvecklas, säger Birgitta Nilsson, regionutvecklare på Västra Götalandsregionen.

 

– I dag vill många unga konsumera klimatsmart, och här finns en potential för företag som vill kunna leverera en hållbar och cirkulär produkt. Miljö- och regionutvecklingsnämnden (MRU) vill bidra till att göra det enklare att hitta hållbara alternativ, därför beviljas projektet för att utveckla cirkulära affärsmodeller på flera handelsplatser i samarbete med de unga, säger Madeleine Jonsson (MP), ordförande MRU.

Projektparter

Science Park Borås
Göteborgsregionen
Visual Arena (Lindholmen Science Park)

Samarbetspartners

Borås TME
Göteborg & Co
Turistrådet Västsverige
Lokala centrumledare
Återförsäljare inom mode och skor
Skräddare och skomakare

Finansiärer

Västra Götalandsregionen

Person using VR

Engagera dig!

Vill du engagera dig eller driva projekt hos oss? Du kan delta på olika sätt, såsom engagemang i fokusområden, strategiråd, projektansökningar, projektdeltagande, tillgängliggöra teknik, event och...
Tre personer står framför en skärm och presenterar. Väldigt färgglad skiss visas i bakgrunden som föreställer en innovationsresa. Personerna är belysta med rosa färg vilket ger ett innovativt och lekfullt uttryck.

Skapa projekt

Genom samverkan utvecklar vi tillsammans med dig nya sätt att möta utmaningar genom kraften i visualisering. Vi initierar och driver projekt, samlar kompetens och sprider kunskap.

Nyhetsflöde

Bild av kvinna, svartvitt fotografi, det står XR stort över hela fotot.

Att utforska berättande bortom gränserna

2025-06-09
Vad händer när teater möter XR och publiken blir en del av berättelsen? Det var precis det som Fearsome Thing ville utforska under sitt konstnärsresidens på Visual Arena.
Gorki Glaser-Müller

Så blir Gothenburg film studios en enorm tvättstuga

2025-05-02
Den 2 maj förvandlas Gothenburg film studios till en enorm tvättstuga. Besökare kan gratis stiga in genom ett draperi av lakan och medverka i det sinnesutvidgande experimentet, där konstnärer och...
Man på scen

“Multiagentsystem kommer transformera all form av verksamhet”

2025-04-08
AI revolutionerar redan många olika sektorer, men varför är det just nu tid att utnyttja dess potential? Visual Arenas evenemang From AI Opportunities to Regulatory Challenges sökte svar på den frågan...
Människor framför stor skärm, de sitter på golvet och samtalar

Innovativt forskningsprojekt visar på potential för dramapedagogik, pedagogisk iscensättning och visualisering i undervisning

2025-03-23
Teatrar som undervisningsmiljöer är ett transdisciplinärt forskningsprojekt som undersöker hur dramapedagogik, berättelser, scenografi, visualisering och olika material kan användas för att skapa...
Man står på scen och pratar, i bakgrunden en stor skärm där det står Back to the future

XR:s påverkan på företag och framtidens arbetsplats

2025-03-19
Visual Arena höll nyligen den fjärde sessionen i sin serie Explore Virtual Worlds, med fokus på hur immersiva teknologier – särskilt Extended Reality (XR) – omformar affärslandskapet. Evenemanget...
Audiovisual Day

Audiovisual Days är tillbaka 2025

2025-03-10
Vi är glada att berätta att Audiovisual Days är tillbaka 2025. Finansierat av Västra Götalandsregionens kulturnämnd bjuder vi återigen in till ett fullmatat event på Visual Arena, Lindholmen Science...
Ett collage av person i svartvitt, en person ger en kratta till en annan.

Matplikten – en framtid där matförsörjningen blir allas ansvar

2025-02-18
Hur skulle ditt liv förändras om du behövde arbeta fyra veckor om året för att säkra vår matförsörjning? I framtidsprototypen Matplikten utforskas idén om ett samhälle där alla bidrar till ett...
Collage två porträttbilder på en man och en kvinna, mellan dem syns en rosa ruta där det står OPERAVERSE

GöteborgsOperans innovationsprojekt – Kan nya medier sänka trösklarna?

2025-02-17
GöteborgsOperan inledde ett spännande innovationssamarbete med Visual Arena, inom ramen för vårt Partner+-program, för att undersöka hur ett virtuellt operahus kan göra scenkonsten mer inkluderande...
En illustration som visar en immersiv upplevelse

Visual Arena leder projekt för den immersiva utvecklingen i Göteborg

2024-12-12
Visual Arena ser starka signaler från vårt nätverk och globala trender om att nu är rätt tid att utforska den omvälvande potentialen hos immersiva installationer i Göteborg. Från det här har vi nu...
3d visualization over Gothenburg

Nytt projekt ger liv åt digitala tvillingar genom AI-agenter

2024-12-11
Livet i en stad handlar om dess invånare. Med hjälp av AI-agenter, tränade på mänskliga beteenden, kan vi skapa mer kompletta digitala tvillingar av städer. Vilket värde kan det tillföra att människan...
Gif (moving images) of people working in VR in a colorful enviorment

Innovationsprojekt undersöker möjligheterna för en nationell XR-plattform

2024-12-10
Vinnova har nu gett klartecken till en genomförbarhetsstudie för att utforska möjligheterna att skapa ett nationellt ekosystem för XR i Sverige. Projektet, som leds av Visual Arena och Epicenter...
buttons falling on a blancket

Forskningsprojekt utforskar hur dramapedagogik, visualisering och scenografi kan bidra till utbildning

2024-11-20
Hur kan teatrar bli en del av utbildningen och främja innovativa undervisningsmetoder? Hur blir visualisering ett verktyg i dramapedagogiska processer och skapar nya undervisningsvärldar? Projektet...