Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska det bli lättare för unga att välja cirkulära tjänster

måndag, februari 12, 2024

– unga vuxna har svårt att anamma cirkulära tjänster fullt ut. Som en del av projektet Re:more, där cirkulära erbjudanden för kläder nu utvecklas, ska Visual Arena leda en innovationssprint för att identifiera vilka typer av visualiseringar som bäst engagerar målgruppen och motiverar dem till att omfamna cirkulära alternativ. 

Man står i ett innovativt labb

I Sverige lever vi som om det fanns 4,2 jordklot. Utmaningen är inte längre enbart en etablerad konsumtionskultur där unga vuxna formats av en konventionell syn på att äga och köpa. Förstudier gjorda inom ramen för projektet Framtidens cirkulära köpcentrum, initierat av Science Park Borås, visar nämligen att det finns en vilja hos unga att agera klimatsmart – men att det helt enkelt är för krångligt.

–  Vi ser att många unga tycker det är självklart att göra hållbara val, men är inte alltid villiga att lägga ner den tid, energi och resurser som kan krävas. Med Re:more vill vi verka i skärningspunkten mellan konsumenters beteenden och företagens cirkulära erbjudanden och få cirkularitet att bli norm, säger Adrian Zethraeus, projektledare för Re:more hos Science Park Borås.

Budskap: Förläng livet på dina plagg

Genom samarbeten med butiker samt lokala centrumledare i Västra Götaland ska cirkulär konsumtion tillgängliggöras genom ambassadörer, butiker som kommit långt med sitt cirkulära erbjudande och som redan i dag fokuserar på lagningstjänster, second hand eller uthyrning och delning.

Målet är ett ökat utbud och mångfald av tjänster som förlänger livslängden på kläder och skor. Fler butiker och företag kan ansluta till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer, i linje med EU-kommissionens förslag “Right to repair” som syftar till att främja reparation och underhåll av produkter.

 

– Butikerna som ansluter kommer få gemensamma riktlinjer och kommunikationsmaterial med information om deras reparationstjänster som de kan använda för att upplysa slutkonsument om vikten av att laga kläder och skor. Dessutom ska en stor kommunikationskampanj lanseras i sociala medier, riktad mot unga vuxna, där vi vill uppmuntra till att förlänga livslängden på modevaror och öka medvetenheten kring hållbar konsumtion, säger Adrian Zethraeus.

 

Visualisering för att få folk att agera 

I arbetet med att ta fram kommunikationskampanjen som ska lanseras i sociala medier, är Visual Arenas roll att ta fram och testa prototyper. Här kommer visualisering in som ett verktyg i att se hur vi på ett bra sätt kan nå, engagera och inspirera unga vuxna till hållbara val.

Kvinna i färglad klänning ler mot kameran, färgglad bakgrund

– Att utforska visualiseringens roll för att engagera unga vuxna i hållbarhetsfrågor inspirerar mig, jag ser en potential där. På Visual Arena kommer vi utveckla prototyper för att söka svaren från användarna.

 

Caisa Sixtensdotter, visuell designer, Visual Arena

 

I Visual Arenas del av projektet kommer prototyper att utvecklas för att utforska hur visualisering på sociala medier kan öka intresset och viljan att nyttja cirkulära tjänster. Genom att skapa och testa olika visuella innehållsformat, siktar projektet på att hitta effektiva sätt att kommunicera fördelarna med en hållbar livsstil. Mål är att identifiera vilka typer av visualiseringar så som bilder, datavisualiseringar, videor och berättelser som bäst engagerar målgruppen och motiverar dem till att omfamna cirkulära alternativ. Denna insats syftar till att överbrygga kunskapsgapet och skapa en djupare förståelse för hur vi kan använda visuell kommunikation för att inspirera till positiv förändring.

Västsverige som cirkulär föregångare

Ungas konsumtionsbeteende är en betydande faktor i framtidens klimatpåverkan och projektet har därför starkt stöd från såväl regionen som politiken. Målet är att positionera Västsverige som en föregångare inom den cirkulära omställningen.

– I Västra Götaland har vi mål att minska klimatpåverkan från vår konsumtion, dessa är betydligt större än de territoriella utsläppen. Därför är det positivt att mer hållbara alternativ utvecklas, säger Birgitta Nilsson, regionutvecklare på Västra Götalandsregionen.

 

– I dag vill många unga konsumera klimatsmart, och här finns en potential för företag som vill kunna leverera en hållbar och cirkulär produkt. Miljö- och regionutvecklingsnämnden (MRU) vill bidra till att göra det enklare att hitta hållbara alternativ, därför beviljas projektet för att utveckla cirkulära affärsmodeller på flera handelsplatser i samarbete med de unga, säger Madeleine Jonsson (MP), ordförande MRU.

Projektparter

Science Park Borås
Göteborgsregionen
Visual Arena (Lindholmen Science Park)

Samarbetspartners

Borås TME
Göteborg & Co
Turistrådet Västsverige
Lokala centrumledare
Återförsäljare inom mode och skor
Skräddare och skomakare

Finansiärer

Västra Götalandsregionen

Person using VR

Engagera dig!

Vill du engagera dig eller driva projekt hos oss? Du kan delta på olika sätt, såsom engagemang i fokusområden, strategiråd, projektansökningar, projektdeltagande, tillgängliggöra teknik, event och...
Tre personer står framför en skärm och presenterar. Väldigt färgglad skiss visas i bakgrunden som föreställer en innovationsresa. Personerna är belysta med rosa färg vilket ger ett innovativt och lekfullt uttryck.

Skapa projekt

Genom samverkan utvecklar vi tillsammans med dig nya sätt att visualisera. Vi initierar och driver projekt, samlar kompetens och sprider kunskap.

Nyhetsflöde

art

Vill du utforska framtidens berättande med oss?

2024-04-10
Vi söker en forskare som är intresserad av samproduktion av kunskap. Tillsammans med dig vill vi utforma en ansökan till Riksbankens Jubileumsfonds utlysning om Flexitforskare. Med utgångspunkt i den...
Människor på scen

Unga vuxna engagerade i att främja cirkulär konsumtion via sociala medier

2024-04-04
Projektet Remore ska göra det lättare för unga vuxna att välja cirkulära produkter och tjänster. En del handlar om att undersöka hur sociala medier kan motivera till mer hållbara konsumtionsval. I en...
KVINNA SITTER PÅ SCEN, OMGIVEN AV POPCORN OCH STARKT RÖTT LJUS SOM FYLLER LOKALEN

Lotta Cabrera Persson tipsar om hur du skapar event med känsla

2024-04-02
Med en fot i Visual Arenas innovationssfär och den andra som gruppchef för produktion på Lindholmen Science Park, är Lotta en nyckelspelare för att skapa event som gör skillnad. Vi satte oss ned med...
Bild på Caisa

Data till design: Caisa Sixtensdotter om att sätta liv i information

2024-02-21
På Visual Arena jobbar Caisa Sixtensdotter som visuell designer. Genom informationsvisualisering skapar hon broar mellan data och förståelse. Vi satte oss ned en stund och frågade Caisa ett par frågor...
Göteborg en soldisig morgon, gamla varvskranar syns mot horisonten med en lungt vatten i förgrunden.

Medborgare engageras i klimatomställningen: Visual Arena värd för medborgarråd

2024-02-14
Visual Arena, en neutral innovationsplattform, öppnar upp för ett medborgarråd inom Klimatneutrala Göteborg 2.0. I samarbete med Digidem Lab och Göteborgs Stads Miljöförvaltning kommer Visual Arena...
kvinna ler in i kameran, bredvid henne står texten, REMORE

Nu ska det bli lättare för unga att välja cirkulära tjänster

2024-02-12
– unga vuxna har svårt att anamma cirkulära tjänster fullt ut. Som en del av projektet Re:more, där cirkulära erbjudanden för kläder nu utvecklas, ska Visual Arena leda en innovationssprint för att...
generativ

AI Audiovisual Lab har öppnat – ansök senast 24 mars!

2024-02-05
Är du en verksam kreatör inom audiovisuell media? Är du intresserad av hur man kan vara kreativ och nyskapande med hjälp av generativ AI? Nu har du som arbetar med idéutveckling inom film, spel, eller...
Porträtt av två kvinnor. En i färg, kvinna sitter och tittar in i kameran, dramatiskt ljusbelagd. Andra kvinnan står med ett par VR glasögon, ljussatt med rosafärg

Andrea Östlund utforskar Extended Reality (XR): “nya tankar kring vad storytelling är”

2024-01-29
Andrea Östlund, svensk filmregissör och manusförfattare, tar nu steget in i nya medier för att utforska ytterligare sätt att berätta historier. Efter att ha deltagit i Narrative XR Lab, där hon...
Man står med expeditionskläder på svalbard, i bakgrunden öppnar en stor glaciär sig upp. Bredvid mannen syns en 360 graders kamera på ett kamera stativ!

Forskning fördjupar upplevelsen av klimatförändringar med storytelling & visualiseringar

2023-12-14
Fotografiska metoder, visualisering, storytelling, VR och klimatförändringar i arktisk miljö. Allt detta är innehållet i forskningsprojektet Extended Rephotography: immersive visualization of climate...
film

Sök innovationsstöd för ditt projekt – nya datum ute för 2024!

2023-12-12
Nu har vi släppt 2024 års datum att söka innovationsstöd hos Film & TV Lindholmen, för projekt i utveckling inom film, tv och rörlig bild.
audio visual

Audiovisual Days 2023 – tack för i år!

2023-11-17
"New Ways of Telling Your Story" – under Audiovisual Days 2023 har vi satt berättelsen i fokus för media, film, VR, spel, podd och upplevelser. Tack för alla samtal och inspiration! Vilka fantastiska...
Man mot svart bakgrund

AIs framtida roll inom film och berättande

2023-11-11
Välkommen till ett event som utforskar AI:s framväxande roll inom film, och erbjuder dig som deltagare värdefulla insikter om framtiden för filmredigering och produktion.