Hoppa till huvudinnehåll

Nu ska det bli lättare för unga att välja cirkulära tjänster

måndag, februari 12, 2024

– unga vuxna har svårt att anamma cirkulära tjänster fullt ut. Som en del av projektet Re:more, där cirkulära erbjudanden för kläder nu utvecklas, ska Visual Arena leda en innovationssprint för att identifiera vilka typer av visualiseringar som bäst engagerar målgruppen och motiverar dem till att omfamna cirkulära alternativ. 

Man står i ett innovativt labb

I Sverige lever vi som om det fanns 4,2 jordklot. Utmaningen är inte längre enbart en etablerad konsumtionskultur där unga vuxna formats av en konventionell syn på att äga och köpa. Förstudier gjorda inom ramen för projektet Framtidens cirkulära köpcentrum, initierat av Science Park Borås, visar nämligen att det finns en vilja hos unga att agera klimatsmart – men att det helt enkelt är för krångligt.

–  Vi ser att många unga tycker det är självklart att göra hållbara val, men är inte alltid villiga att lägga ner den tid, energi och resurser som kan krävas. Med Re:more vill vi verka i skärningspunkten mellan konsumenters beteenden och företagens cirkulära erbjudanden och få cirkularitet att bli norm, säger Adrian Zethraeus, projektledare för Re:more hos Science Park Borås.

Budskap: Förläng livet på dina plagg

Genom samarbeten med butiker samt lokala centrumledare i Västra Götaland ska cirkulär konsumtion tillgängliggöras genom ambassadörer, butiker som kommit långt med sitt cirkulära erbjudande och som redan i dag fokuserar på lagningstjänster, second hand eller uthyrning och delning.

Målet är ett ökat utbud och mångfald av tjänster som förlänger livslängden på kläder och skor. Fler butiker och företag kan ansluta till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer, i linje med EU-kommissionens förslag “Right to repair” som syftar till att främja reparation och underhåll av produkter.

 

– Butikerna som ansluter kommer få gemensamma riktlinjer och kommunikationsmaterial med information om deras reparationstjänster som de kan använda för att upplysa slutkonsument om vikten av att laga kläder och skor. Dessutom ska en stor kommunikationskampanj lanseras i sociala medier, riktad mot unga vuxna, där vi vill uppmuntra till att förlänga livslängden på modevaror och öka medvetenheten kring hållbar konsumtion, säger Adrian Zethraeus.

 

Visualisering för att få folk att agera 

I arbetet med att ta fram kommunikationskampanjen som ska lanseras i sociala medier, är Visual Arenas roll att ta fram och testa prototyper. Här kommer visualisering in som ett verktyg i att se hur vi på ett bra sätt kan nå, engagera och inspirera unga vuxna till hållbara val.

Kvinna i färglad klänning ler mot kameran, färgglad bakgrund

– Att utforska visualiseringens roll för att engagera unga vuxna i hållbarhetsfrågor inspirerar mig, jag ser en potential där. På Visual Arena kommer vi utveckla prototyper för att söka svaren från användarna.

 

Caisa Sixtensdotter, visuell designer, Visual Arena

 

I Visual Arenas del av projektet kommer prototyper att utvecklas för att utforska hur visualisering på sociala medier kan öka intresset och viljan att nyttja cirkulära tjänster. Genom att skapa och testa olika visuella innehållsformat, siktar projektet på att hitta effektiva sätt att kommunicera fördelarna med en hållbar livsstil. Mål är att identifiera vilka typer av visualiseringar så som bilder, datavisualiseringar, videor och berättelser som bäst engagerar målgruppen och motiverar dem till att omfamna cirkulära alternativ. Denna insats syftar till att överbrygga kunskapsgapet och skapa en djupare förståelse för hur vi kan använda visuell kommunikation för att inspirera till positiv förändring.

Västsverige som cirkulär föregångare

Ungas konsumtionsbeteende är en betydande faktor i framtidens klimatpåverkan och projektet har därför starkt stöd från såväl regionen som politiken. Målet är att positionera Västsverige som en föregångare inom den cirkulära omställningen.

– I Västra Götaland har vi mål att minska klimatpåverkan från vår konsumtion, dessa är betydligt större än de territoriella utsläppen. Därför är det positivt att mer hållbara alternativ utvecklas, säger Birgitta Nilsson, regionutvecklare på Västra Götalandsregionen.

 

– I dag vill många unga konsumera klimatsmart, och här finns en potential för företag som vill kunna leverera en hållbar och cirkulär produkt. Miljö- och regionutvecklingsnämnden (MRU) vill bidra till att göra det enklare att hitta hållbara alternativ, därför beviljas projektet för att utveckla cirkulära affärsmodeller på flera handelsplatser i samarbete med de unga, säger Madeleine Jonsson (MP), ordförande MRU.

Projektparter

Science Park Borås
Göteborgsregionen
Visual Arena (Lindholmen Science Park)

Samarbetspartners

Borås TME
Göteborg & Co
Turistrådet Västsverige
Lokala centrumledare
Återförsäljare inom mode och skor
Skräddare och skomakare

Finansiärer

Västra Götalandsregionen

Person using VR

Engagera dig!

Vill du engagera dig eller driva projekt hos oss? Du kan delta på olika sätt, såsom engagemang i fokusområden, strategiråd, projektansökningar, projektdeltagande, tillgängliggöra teknik, event och...
Tre personer står framför en skärm och presenterar. Väldigt färgglad skiss visas i bakgrunden som föreställer en innovationsresa. Personerna är belysta med rosa färg vilket ger ett innovativt och lekfullt uttryck.

Skapa projekt

Genom samverkan utvecklar vi tillsammans med dig nya sätt att visualisera. Vi initierar och driver projekt, samlar kompetens och sprider kunskap.

Nyhetsflöde

buttons falling on a blancket

Forskningsprojekt utforskar hur dramapedagogik, visualisering och scenografi kan bidra till utbildning

2024-11-20
Hur kan teatrar bli en del av utbildningen och främja innovativa undervisningsmetoder? Hur blir visualisering ett verktyg i dramapedagogiska processer och skapar nya undervisningsvärldar? Projektet...
Kvinnor står framför en stor färgglad skräm

Visual Arena - Experience To Insights Lab: Exjobbsmöjlighet för masterstudenter

2024-11-08
Är du masterstudent med en passion för immersiva upplevelser och visualisering? Visual Arenas Experience To Insights Lab erbjuder nu en spännande möjlighet för dig att skriva ditt exjobb i samarbete...
Spatialt rum, projecieringar och visualiseringar visar på både golv, väggar och objekt i färgglada färger i ett stort rum.

Vi utforskar framtidens immersiva och spatiala upplevelser – och du kan vara med!

2024-10-23
På Visual Arena är vi ständigt nyfikna på hur konst, teknologi och design kan mötas för att skapa nya, banbrytande upplevelser. Just nu har vi påbörjat en spännande resa där vi utforskar de senaste...
an image from the digital twin, with some added illustrations

Göteborg leder stort EU-projekt för tillgänglighet och inkludering i europeiska städer

2024-10-22
Ett initiativ som kan förändra stadslivet i Europa är precis i startgroparna. Projektet medfinansieras av EU och ska utveckla en interaktiv plattform byggd på Göteborgs Stads digitala tvilling...
Man står med ett par VRglasögon över huvudet, text på bilden som lyder: Gorki Glaser - Müller

Gorki Glaser-Müller om samhällsnyttig innovation och storytelling

2024-10-22
Med en bakgrund inom film, teater och XR bidrar Gorki Glaser-Müller med sin expertis inom storytelling och immersiva teknologier på Visual Arena. Vi satte oss ner för att diskutera hans roll på Visual...
Man som står med VRheadset

Ansökningen till Narrative XR Lab är öppen – Här möts berättande och teknologi

2024-10-11
Välkommen till Narrative XR Lab—en plats utformad för konstnärer, teknologer och nyfikna sinnen som vill tänja gränserna för berättande genom Extended Reality (XR). Under två månader får du tillgång...
Kvinna står på scen och föreläser

Lärdomar och insikter när Visual Arenas nätverk träffades för att lära om visualisering av hållbarhetsdata

2024-10-11
Den 24 september 2024 samlade Visual Arena en mångfald av aktörer för att utforska kraften i att visualisera hållbarhetsdata och hur det kan leda till nya insikter och lösningar. Genom interaktiva...
En skog med personer och en hjort

Biologisk mångfald och finansiella system? Så kan visualisering göra ämnet greppbart för unga!

2024-09-30
I projektet GULD utforskar vi hur science centers kan lära elever om biologisk mångfald. “För att göra komplexiteten i biologisk mångfald till något greppbart för högstadieelever använder vi...
Man som står med VRheadset

Narrative XR LAB 2025 - launching soon

2024-09-25
Narrative XR Lab är ett kreativt labb på Visual Arena, här utvecklas och utforskas konstnärligt berättande i Extended Reality (XR). Inom kort kommer vi att öppna ansökan för Narrative XR LAB 2025. För...
Color, visuals and a woman singing on stage

First the Air is Blue: När konst möter teknik i en publikinvolverad upplevelse

2024-09-10
I gränslandet mellan konst och teknik skapade Alicia Lazaro Arteaga och Akshay Sarode "First the Air is Blue" en immersiv upplevelse där publikens interaktion formade utvecklingen av verket. Genom...
glitchbild filmkamera

Nu öppnar höstens omgång för dig som söker innovationsstöd

2024-09-03
Höstens ansökningsomgång för innovativa aktörer har öppnat! Varmt välkommen med din ansökan före 2 oktober.
Man is standing in a demonstration park and looking wondering to the side of the camera

PULS: Ett Virtuellt Konstmuseum – Utforska Konst och Kulturarv från Gaza i VR

2024-07-03
I det här avsnittet av Visual Arena PULS träffar Gorki Glaser-Müller från Visual Arena Salman Nawati, medgrundare av Hawaf Collective. Salman berättar om deras virtuella konstmuseum som låter dig...