Remore
Design för en hållbar livsstil

Trots det växande intresset för hållbarhet och miljömedvetenhet – unga vuxna har svårt att anamma cirkulära tjänster fullt ut. Projektet Remore ska samla, synliggöra och utveckla cirkulära erbjudanden för kläder och skor med hjälp av lokala centrumledare samt butiker för att göra det lättare att konsumera hållbart.
Unga vuxna är villiga att konsumera på mer hållbara sätt men upplever att det är krångligt, dyrt och osäkert.
Innovationsprojektet Remore kommer att samla, synliggöra och utveckla erbjudanden som gör det lättare och mer attraktivt för unga vuxna att välja cirkulära tjänster.
Genom samarbeten med butiker samt lokala centrumledare i Västra Götaland ska cirkulär konsumtion tillgängliggöras genom ambassadörer, butiker som kommit långt med sitt cirkulära erbjudande och som redan i dag fokuserar på lagningstjänster, second hand eller uthyrning och delning.
Målet är ett ökat utbud och mångfald av tjänster som förlänger livslängden på kläder och skor. Fler butiker och företag kan ansluta till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer, i linje med EU-kommissionens förslag “Right to repair” som syftar till att främja reparation och underhåll av produkter.
Genomförandet i tre steg:
- En kommunikationskampanj i sociala medier riktad mot unga vuxna med Remore:s budskap (förläng livet på dina plagg).
- Samarbeten med butiker (Remore-heroes/ambassadörer) och lokala centrumledare i olika aktiveringar som inspirerar och tillgängliggör cirkulär konsumtion för unga vuxna.
- Sko- och klädföretag ansluter till initiativet genom att tillhandahålla reparationstjänster för reklamationer (i linje med EU-kommissionens ”right to repair”). Särskilt kommunikationsmaterial tas fram för att synliggöra detta in-store och företagens kanaler
I arbetet med att ta fram kommunikationskampanjen som ska lanseras i sociala medier, är Visual Arenas roll att ta fram och testa prototyper. Här kommer visualisering in som ett verktyg i att se hur vi på ett bra sätt kan nå, engagera och inspirera unga vuxna till hållbara val.
– Att utforska visualiseringens roll för att engagera unga vuxna i hållbarhetsfrågor inspirerar mig, jag ser en potential där. På Visual Arena kommer vi utveckla prototyper för att söka svaren från användarna.
Caisa Sixtensdotter, visuell designer, Visual Arena
Insikter från projektet:
I projektet har en PLAYBOOK tagits fram om hur du kan motivera unga vuxna till beteendeförändring med hjälp av sociala medier.
Projektparter
Science Park Borås
Göteborgsregionen
Visual Arena (Lindholmen Science Park)
Samarbetspartners
Borås TME
Göteborg & Co
Turistrådet Västsverige
Lokala centrumledare
Återförsäljare inom mode och skor
Skräddare och skomakare
Finansiärer
Västra Götalandsregionen
Tidsram
Startar: 2023-11-15
Slutar: 2025-06-30
Projektledare
Vill du samarbeta eller veta mer?

Caisa Sixtensdotter

Martin Högenberg
Våra innovationsprojekt

Förberedelseprojektet Virtual Gothenburg Lab

AI-agenter ger liv åt digitala tvillingar

Architectural Visualization Day

CREATE Comprehensive REAlistic Transportation system Emulation

Digital stadsmodell 1600-tal

Digital tvilling för cirkulära matsystem

Digital Twin Cities Centre

Digitalverkstan

Dream

Driving Inclusive Urban Development across Europe

Expanderad refotografi

Experience to Insights Lab

Explore Virtual Worlds - event series

First the Air is Blue: immersive technology, music and visual storytelling

Framtidens Biograf

Go:innovation fas 3

Go:smart

GULD: Visualisering för att lära högstadieelever om biologisk mångfald

Hållbar hembygd via ökad MIK

Hur kan vi engagera för att nå hållbarhetsmål? - Experience to Insights Lab

Klimatneutrala Göteborg 2030

Matplikten
